Digital Thermometer & Adapter for Exposed E61 Groupheads

hne

Well-known member
Den är väl tänkt att underlätta flushandet på en HX-maskin? Jag förstår inte riktigt vad du tänkt ha den till på en PID-kontrollerad dubbelkokarmaskin.
 

Hagalund

Well-known member
Min tanke var att kunna få kontrollen över vattentemperaturen under extraktionen närmast pucken. Tänkte kanske lite fel😵.
 

bauta

Well-known member
Det kan vara bra för att ställa offset i din PID (skillnad mätställe->utlopp, som jag förstått det). Själv köpte jag ett portafilter m temp- & tryck-mätare i
 

Hagalund

Well-known member
Det var väl ursprungligen Eric på home-barista som tog fram konceptet med termometer i grupphuvudet. Kika om han har mer matnyttig information. Han har publicerat en del dokument under http://users.rcn.com/erics/
Tack för tipset men ärligt kan jag säga att hans diagram och pm ligger lite över min horisont. Jag skulle däremot gärna få svar på varför är det två graders skillnad mellan termometer(92) och PID(94) och vilken temperatur har vattnet som träffar pucken under dessa premisser.
 

bjsulla

Well-known member
Diagrammen är nog så viktiga och förstå om du verkligen vill ha kunskap om hur temperaturen påverkas för en HX maskin.

Varför skiljer sig temperaturen då? Det beror på en mängd olika variabler där man för det första inte mäter temperaturen på samma ställe. Termometern mäter så nära spridningsfiltret man kan komma medans PID:en mäter i kokaren. På min maskin så sätter man ett offset mellan det faktisk värdet i kokaren till det man "tror" det motsvarar när vattnet träffar kaffet, jag har det satt till 14 grader C. Det innebär att vattnet i kokaren egentligen är 14 grader varmare än vad displayen visar.

Allt detta är egentligen meningslöst. Det viktigaste är att temepraturen är någorlunda stabil och du har ett mätvärde att utgå ifrån. Sedan så reglerar du det neråt om du upplever kaffet för beskt eller uppåt om du vill ha mer beska i kaffet. Vad den faktiska temperaturen egentligen är spelar ju ingen roll så länge du kan få en god espresso och justera när du har behov av det.
 

Hagalund

Well-known member
Det är säkert så som du skriver. Jag har optimerat maskinen så långt det är möjligt inom rymliga kostnader och därmed skapat en bra utgångspunkt. NU är jag på jakt efter tilltalande kaffebönor.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp