La Pavoni - smakar bränt och aska

Hagalund

Well-known member
;)Det är bara en gissning från min sida för jag har aldrig:nowink: :dry:smakat på kalk från en kaffe maskin. I brist på annat skadar inte att få maskinen ordentligt rengjort.
 

TTobbe

Well-known member
Pilla isär brygg gruppen jag gissar att det fins en massa gammalt kaffeklägg runt packningarna och kolven. Har inte meckat med pavoin men knacka ur sprinten vid hävarmen och tryck sedan ner kolven och rengör.
 

Svard

Active member
Okej, jag skall rengöra La Pavoni i helgen, så får vi se om det lyckas.

"TTobbe", kul kommentar från din dotter.
 

edtbjon

Well-known member
LaPavoni är en ganska lynnig maskin. Den behöver tid att stabilisera mellan skotten, men när det blir bra blir det väldigt bra. Man kan med lite tur få ut två bra skott efter varandra, men ett tredje... Fördelen med den är ju att den går att fixa med själv utan att man riskerar att sitta där med hela köksbordet fullt av delar och glömt att fotografera varje steg... :)
 

Svard

Active member
Håller med. Två riktigt goda shots har jag tidigare alltid kunna göra men nu får jag inte en god. Återkommer när jag rengjort den.
 

Svard

Active member
Nu får ni besked men också nya frågor

Jag har rengjort min kvarn för hand, en La Pavoni, och kört den med ris. - Ingen skillnad i smaken på Espresson.
Rengjort Espressomaskinen. - Ingen skillnad i smak.
Bytte bönor - Stor skillnad i smak :) Nu är jag glad igen.

Nu funderar jag. Varför smakade samma bönor hur gott som helst i min Jura Impressa X7? Den har ju också en kvarn och pressar ihop kaffet.
Hur kan det smaka bränt och aska i La Pavoni men inte i Juran?
Rekommendera lämpliga bönor som ni vet är goda i en La Pavoni om ni tänker er att jag gillar starka espresso typ Ristretto.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Grattis till gott kaffe då! :) Har inget svar på din fråga tyvärr. Blir vattnet varmare i pavonin? Hur skiljer de sig i tid för extraktion?
 

svartvest

Well-known member
Ristretto en kort dragen espresso. Börja att gå igenom J&N utbud. Det finns inte något kaffe för Ristretto. Automatiska och manuella maskiner är det skillnad mellan. Att få till en riktigt espresso i automat är jag tveksam inför något som liknar men espresso görs på en espressomaskin. Automatiska ger ett espressoliknande kaffe men inte som i en manuella maskiner. Jag är lite hård på den punkten...kan gå i spinn när fel namn sätts på kaffet. Dock har du enkelhet och smidighet i den automatiska maskinen.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Ännu bättre blir det på jobbet då samma hemska maskin påstår sig kunna göra allt från bryggkaffe till latte och ristretto på samma bönor på tjugo sekunder. Good enough for some people I guess. Inte för folk som har kaffe som hobby. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp