La Pavoni - smakar bränt och aska

Svard

Active member
Tips om vad jag gör fel eller vad jag skall göra.
Jag tycker malningsgraden är korrekt och mottrycket lagomt men ändå smakar det dåligt. Det tar 30 sek att pressa igenom. Någonting är fel, så här har det aldrig smakat förut. Maskinen har stått still typ ett år men det kan knappast vara orsaken.
Vad göra?
 

hne

Well-known member
Rengör ordentligt. Om det inte hjälper försöker du med lägre temperatur. Jag antar att du använder bra bönor som inte är sönderrostade.
 

Svard

Active member
Tack för svar.
Hur sänker man tempen? Det finns ju någon form av termostat men jag tror den känner av tryck istället. Jag har för mig att det är ett hjul på den som man kan justera och om trycket är lägre sjunker kokpunkten. Vilket håll skall man vrida?
Är det fel tankegång.
Rengöra, kan det verkligen få kaffet att smaka bränt?
 

svartvest

Well-known member
Smuts är nog det som gör att kaffet smakar dåligt. Hur är det med kvarnen..är den rengjord så att det inte sitter något kaffe kvar sedan tidigare...
 

Ampalang

Well-known member
Man plockar isär det så långt man kan, damsuger och torkar rent där det är smutsigt.

När det kommer till maskinen kan du ju börja med att backflusha med nåt medel och utgå därifrån.
 

bauta

Well-known member
För rengöring av kvarn finns även medel att köpa.
Själv använder jag Uncle Bens Parboiled rice, kör igenom kvarnen med detta (torrt) och ut får du brunfärgat ris. Det bästa användningsområdet för Uncle Bens... Se dock till att det är Parboiled, nån har nämnt att icke förkokat kan vara för hårt?
 

BloodyMezzo

Well-known member
För rengöring av kvarn finns även medel att köpa.
Själv använder jag Uncle Bens Parboiled rice, kör igenom kvarnen med detta (torrt) och ut får du brunfärgat ris. Det bästa användningsområdet för Uncle Bens... Se dock till att det är Parboiled, nån har nämnt att icke förkokat kan vara för hårt?
Det här har jag aldrig hört. Spännande. Att vanligt ris inte funkar har jag dock fått höra och det låter ju definitivt logiskt. Kaffebönor är ju väldigt porösa. Jag har alltid varit för lat med rengöring av kvarn. Borde nog testa det här. Det är så träligt att skruva isär skiten varje gång.
 

Hagalund

Well-known member
Det här har jag aldrig hört. Spännande. Att vanligt ris inte funkar har jag dock fått höra och det låter ju definitivt logiskt. Kaffebönor är ju väldigt porösa. Jag har alltid varit för lat med rengöring av kvarn. Borde nog testa det här. Det är så träligt att skruva isär skiten varje gång.
UncleBens.jpg
Fungerar klockrent:lol:
 

svartvest

Well-known member
Hallå jag trodde att ris i kvarnen inte var så bra för skivorna...det finns speciella tabletter som rengör men sedan får man köra igenom med kaffe för att få bort dem.
 

bjsulla

Well-known member
Många verkar köra med ris och tycker det fungerar bra men både Mahlkönig och Baratza nämner specifikt att man inte ska rengöra med ris. Det kan ju i och för sig bero på att dom ha fått in kvarnar rengjorda med andra typer av ris, kan bara tänka mig vad en näve jasminris skulle göra med kvarnen.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Plocka isär kvarnen för det fins massa skit kvar i kvarnen även fast man kör med diverse medel.
Jo det är klart att det måste plockas isär emellanåt i alla fall. Jag plockade isär min kvarn senast för ett par månader sedan. Då var den full med äckliga hårda kakor av gammalt kaffe som klämts fast. Sen jag blev farsa för ett par år sedan har det blivit sämre med underhållet. Påverkar ju också malningen så till vida att skivorna inte går så tight som de ska när det sitter skit packat kring rörliga delar. Men jag tänker att det kanske är bra att köra med såna där magiska kristaller eller nåt emellanåt för att eventuellt minska äckeluppbyggnaden.
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
För rengöring av kvarn finns även medel att köpa.
Själv använder jag Uncle Bens Parboiled rice, kör igenom kvarnen med detta (torrt) och ut får du brunfärgat ris. Det bästa användningsområdet för Uncle Bens... Se dock till att det är Parboiled, nån har nämnt att icke förkokat kan vara för hårt?

Ja uncle bens är inte mycket att ha i matlagning!
 

Svard

Active member
Rengjort kvarnen men igen skillnad

Tack för alla förslag, mycket imponerad av ert engagemang.
Jag har noga rengjort kvarnen efter denna beskrivning, http://www.francescoceccarelli.eu/La_Pavoni/Faidate/macine_eng.htm
Tyvärr så smakar det lika illa som tidigare, och då måste det vara espressomaskinen.
Eftersom jag bor i Luleå så har vi inte problem med kalk i vattnet och vad kan det då vara för fel?
Jag har kollat tempen på utgående vatten och det visar 93 grader C.
Jag har provat olika sorters kaffe som jag tidigare vet har varit goda i samma maskin men nu smakar skit.
Vad är det som felar?
 

Hagalund

Well-known member
Tack för alla förslag, mycket imponerad av ert engagemang.
Jag har noga rengjort kvarnen efter denna beskrivning, http://www.francescoceccarelli.eu/La_Pavoni/Faidate/macine_eng.htm
Tyvärr så smakar det lika illa som tidigare, och då måste det vara espressomaskinen.
Eftersom jag bor i Luleå så har vi inte problem med kalk i vattnet och vad kan det då vara för fel?
Jag har kollat tempen på utgående vatten och det visar 93 grader C.
Jag har provat olika sorters kaffe som jag tidigare vet har varit goda i samma maskin men nu smakar skit.
Vad är det som felar?
För att utesluta kvarnen som felkälla skulle jag köpa lite färdigmalet och brygga några shots, fortsätter det smaka illa då skulle jag avkalka maskinen och spola den genom med minst 10 liter rent vatten. Proceduren tar en hel dag och halva natten och i värsta fall kan leda till skilsmässa men vad gör det om du får en god espresso.:dry:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp