Kafferost för hemmabruk

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Har väll funderat på att köpa en rost så småningom!? Vilka rekomenderas? Gene cafe eller Behmot eller vad?

Och hur blir resultatet jämfört med köpekaffe? På videor ser det ju väldigt jämnt och fint ut, men hur är det i praktiken?
 

madonemannen

Well-known member
Jag har en Gene Cafe. Den fungerar helt OK. Resultatet blir kanon tycker jag.
Den har ju sina begränsningar t.ex ingen böntemp. Tror inte att man blir besviken.
Skulle önska att man kunde rosta större batchar dock.
 

bauta

Well-known member
Och jag sitter med en Behmor. Har parallellrostat m Madonemannens Gene och får likvärdiga resultat. Ngt lättare att höra 1C & 2C än i Gene, dock ngt svårare att se färgen. Tar större batcher (<450 g i teorin), men min erfarenhet är att dessa lätt får en "bakad" ton. Så kör 250 g typiskt.
 

bjsulla

Well-known member
Kör oftast 330 g (1/3 kg) i min Behmor och det fungerar utan problem. Enkel att rengöra med hjälp av en dammsugare och resultatet blir bra så länge man inte vill rosta alltför mörkt.
 

edtbjon

Well-known member
Det handlar mycket om ekonomi. Jag började i ugnen, men sedan blev det en Gene Cafe. Jag tycker att den var bra för sitt pris och med lämpliga guider från t.ex SweetMarias (för bra exempel på hur bönorna ser ut i olika stadier av rostningen) kan man få ganska bra resultat. Man ser väldigt bra hur rostningen blir, men det är svårt att höra 1C (första crack) och typ omöjligt att höra 2C. (Det går att träna sig till att utskilja när 1C startar, vilket är ganska viktigt...). Anledningen till att jag gick vidare var att jag blev mer intresserad av att kunna rosta som jag vill och att kunna styra rostningen. Man ska aldrig gå ifrån en rost som håller på, men det kan du i teorin göra med ex. Gene'n, förutom att trycka på knappen när det är dags att avsluta rostningen.

Jag köpte min Gene Cafe ny i Sverige. Behmor ligger i ungefär samma prisklass (4-5K), men verkar inte finnas i Europa. (Det dyker ju upp beg. rostar här i forumet med jämna mellanrum. :) )
Tittar man sedan uppåt i priser, finns det typ 3-4 val. HotTop (300-400g) som har ökat drastiskt i pris till mellan 10-15K, Quest M3 (200-250g) för typ 10K (?), en ny dark horse Allio Bullet R1 (upp till 1000g) för typ 15K samt mitt val: Huky500 gasrost (500g) för ca 17K. Grejen med dessa rostar är att de är betydligt lättare att kontrollera själv, vilket jag gillar som hållt på ett tag, men som kan vara svårt för en nybörjare. (Quest M3 och Huky500 är helt manuella rostar, medan HotTop och Bullet R1 har olika grader av automatik.)

Sedan går det ju att spendera betydligt mer pengar på små 500-1000g rostar som är "miniatyrer" av större produktions trumrostar. En liten Probat, Geisen, Diedrich ... kan kosta uppåt 100K eller mer... "Små" (de väger typ 100kg) exklusiva maskiner som håller i en evighet och kostar som en evighet oxå... :)
 

bjsulla

Well-known member
Bullet är riktig intressant, ser riktigt spännande ut. Dom har lagt upp en hel del bilder på sin Facebook-sida ifrån produktionen på den första omgången. Finns också en del info den den inofficiella forumsidan http://www.bulletr1.com/

Kommer tydligen gå att beställa från Danmark när produktionen är igång.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp