Säljes: Rancilio Silvia inkl PID, nästan ny

danni

New member
Hej på er alla kaffetokar! Jag har nyss registrerat mig här och inleder starkt med att ångra mitt val av kaffemaskin. Jag har i många år suktat efter en Silvia men har aldrig haft plats i köket eller tid att nörda ner mig som jag vill. Nu fick jag äntligen tummen ur i januari och köpte en. Och nästan direkt slår uppgraderingsfebern till totalt - jag inser att trots all min research så har jag helt felbedömt mina behov, så nu ska jag köpa mig en ordentlig E61-maskin med dubbla kokare och inbyggd PID. I alla fall om någon kan tänka sig att ta över min nästan nya Silvia och vårda den ömt.

Den är bara använd i ett par veckor och självklart i perfekt skick. Jag köpte en PID-regulator från meCoffee för ca 1200 kr som jag också har installerat. Den har Bluetooth och man kan via dator eller Android-enhet övervaka temperaturen med snygga grafer, ställa in parametrar, etc, och förutom temperaturkontroll för både bryggning och ånga får man även lite andra fiffiga funktioner, som t.ex. automatisk pre-infusion (valbart, går att ställa in). Installationen är simpel och inte permanent (så man kan återställa den ifall den behöver in på garantiservice eller nåt). Jag har såklart kvar originaltermostaten.

Det är den allra senaste versionen av Siliva, kallad version 2016, version E, eller v5, med bl.a. bättre isolerad varmvattenberedare och auto-off (pga EU-regler).

Jag har lagt ut den på Blocket för 5500 kr, men på Blocket finns en massa galningar och så bör man ha en viss prutmån med i priset. Ni här på forumet kan få den för 5000 kr blankt, och då slänger jag som bonus in en fin tamper i aluminium från Isomac (som jag själv blev lurad att ge 750 kr för, men den är väl värd halva det kanske). Det är ett bra pris för en maskin som bara är ett par veckor gammal och inkluderar PID-kit! Originalkvitto finns självklart (i PDF-form, maskinen är köpt över nätet).

Den finns i Göteborg. Jag har inte kvar originalemballaget och är lite tveksam till att skicka den (kanske kan göra det om det är enda sättet). Om du vet med dig att du definitivt vill ha den kan jag lösa hemleverans sålänge du inte bor mer än ett par mil ifrån Göteborg.

Så, har du gått och lurat på om du ska ha en Silvia så är det här din gyllene chans!
 

danni

New member
Jag har bestämt mig för att även sälja kvarnen jag köpte till Silvian, en Mahlkönig Vario, även den bara använd i ett par veckor. Pris 4000 kr. Om någon vill klippa till och köpa bägge samtidigt har jag satt priset på Blocket till 8500 kr, men ni ska såklart ha forumpris, så säg 8000 kr för bägge.

Erbjudandet om tampern i originalposten har dock gått ut. Den behåller jag själv (trodde det ingick en fin tamper till min nya espressomaskin, men tji fick jag).
 

danni

New member
Nu har någon här från forumet köpt kvarnen, så nu är det bara Silvian med PID kvar. Vi kör en slutspurt på den - om någon här ifrån forumet agerar fort så släpper jag den för 4000 kr.
 

U1

Well-known member
Och den fungerar utmärkt!

Ifall någon suktar efter en Silvia så kan jag inte annat än rekommendera Danni ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp