Behöver förslag på Espressomaskiner att önska mig till min födelsedag!

Ariph

Member
Hej!

Jag älskar kaffe och ville gärna prova mer sorter.

Därför har jag önskat mig en Espressomaskin till min födelsedag i slutet av februari.

Jag undrar om ni har några tips? På vilket märke man önska sig i prisklassen 1000-2500.

Förstår att man kanske borde lägga på ett antal tusen till för att få riktigt bra kvalité på maskinen.
Men jag tänker mig att detta kan funka så länge. Är sjukskriven så har begränsad budget.

Vad funkar egentligen bäst: kapslar eller kaffe man köper i pulverform?

Tack på förhand!

/Andreas
 
Senast ändrad:

SirGrunge

Well-known member
Det korta svaret: Gaggia Classic är det enda du kanske kan hoppas hitta av någorlunda värde för den budgeten.
Kapslar blir dyrt och är ofta oerhört svårt att hitta bra kvalité på medans du i pulverform kan hitta helt okej nivå på kaffet.
 

svartvest

Well-known member
Steg 1. Kvarn kan aldrig tjatas tillräckligt om att det är kvarnen som höjer kaffet. Skall köra espresso så behöver du en bra kvarn lägg alla slantarna på det. Sedan tar du steget till maskin. Kan låta lite bakvänt. Har du maskin men inte kvarn...då lär du inte få till espresson. Jag är svag för stegkvarnar typ silva rocky. Fasta steg för att snabbt ändra mellan bryggmetoder.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Förslag: Önska dig pengar till espressomaskin och jaga reda på en begagnad Rocky-kvarn och exempelvis en Silvia. Jag har inte köpt kaffemaskiner på blocket men förfärligt mycket annat. Har man tålamod och är snabb på bollen kan man verkligen göra klipp. Använd en app så du kan bevaka dina sökord istället för att du ska behöva gå in och kolla varannan timme. Det har sparat mig många tusen på gymprylar tex sista månaden. Lycka till!
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag är svag för stegkvarnar typ silva rocky. Fasta steg för att snabbt ändra mellan bryggmetoder.

Jag håller med Svartvest. Fasta steg är bra. Rancilio Rocky är mycket kvarn för pengarna och kan mala kaffe till i princip vilken bryggmetod du vill. Att mala kaffe till en full kanna må ta en halv evighet men det går!
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Jag vet att det var en espressomaskin du ville ha, men jag är av åsikten att du för pengarna investerar i en bra kvarn och en presskanna, hällst en Espropress! Jag anser att presskanna är det bästa sättet att få ut smaker ur ett nyrostat kaffe! Skall du ha en espressomaskin som är bra så får du lägga ut betydligt mer pengar är jag rädd!
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp