Ascaso I-steel I-1

Victor S

Well-known member
Jag har tröttnat på min tiamo handvevare som förvisso gör okej espresso, om än något inkonsekvent. Jag har tittat på en del kvarnar i prisgruppen upp till 2500 ungefär och hittat den här http://www.kaffegrossisten.se/kaffekvarnar/ascaso/ascaso-i-steel-i-1-blank

På papper låter den ju rätt bra med sina stora malskivor och höga effekt. Men jag kan inte hitta så mycket på nätet om just den. Däremot har jag hittat mycket om rockyn som jag också funderar på. Och den prisas av många samtidigt som den sågas av en hel del. Frågan är om ni har någon aning om vilken som egentligen är bäst? Steglösheten hos Ascason är ju lockande, om det nu är en bra kvarn.

Får tillägga att den endast skall användas till espresso.
 
Det är en bra kvarn och det säkert passa mycket bättre för dig för att brygga espresso. Ascaso är tillverkare av Compak kvarnarna.
 

Victor S

Well-known member
Ingen som har någon mer input om denna kvarnen eller de andra ascasokvarnarna i denna prisklassen? Eller rentav andra förslag?
 

Lincken

Member
Jag har en compak k3 touch advanced som jag är mycket nöjd med, jag maler för brygg och espresso, och nu dricker jag mest aeropress kaffe... Det går att mala till fint puder i den.. Jag har en rancilio Silva espresso maskin.. Den är väldigt känslig med malningen och jag tycker att det funkar bra med min kvarn... Dock har jag inte så stor erfarenhet av olika kvarnar.. Ca 400 euro gav jag för min kvarn
 

Victor S

Well-known member
Och nästan två år senare har jag slått slag i saken och köpt den nämnda kvarnen. Handjagaren fick jobba deltid under denna tid och det har blivit mesta dels pour over med wilfan som böndelare.

Nu kan jag äntligen fortsätta min espressoresa. Ska bli spännande. Det är redan märkbart att dubbelkokare och en solenoid för trycklättning kommer vara krav på nästa maskin. Nåväl, nu ska jag mala några kilo bönor i dagarna.

Go kopp på er.
 

Eismannen

Well-known member
Det är en bra kvarn. Är du nöjd?
Fastnar kaffe i pipen som det gör på min ascaso i-mini i1 ? Jag behöver rensa efter varje användning annars blir det blockerat till slut. Annars gillar jag kvarnen framför allt pga steglös inställning.
 

Victor S

Well-known member
Fastnar och fastnar. Det kommer ut lite klumpigt men det verkar inte vara så farligt som det tydligen var på den gamla versionen innan de ändrade utloppet. Tror dock det är samma utlopp som på i-mini. Men annars är jag väldigt nöjd. Hållaren för portrafiltret skulle suttit lite lägre kanske då man får byggt upp ett litet berg ibland utan att se det, och när man tar ut filtret så hamnar det massa kaffe utanför för att man river av det med utloppet.

Men allt som allt så får jag nog säga att jag är extremt nöjd med den som första espressokapabla kvarn. Snygg är den med! Nu gäller det bara att inte testa något bättre innan man är redo att uppgradera. För det kan gå åt h-vete ;)

:D
 

Eismannen

Well-known member
Lyckades fixa så det inte längre korkar igen i utloppet på min i-mini. Det sitter en liten plastflärp i utloppet som jag klippte bort. Det löste problemet.. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp