E61 servicekit

consensus

Active member
Hej!
Vet ni någon svensk butik som har ett komplett servicekit till E61? Jag tänkte riva brygghuvudet och byta ut alla teflonpackningar, gummipackningar och o-ringar. Maskinen är en Izzo Alex Duetto. Armen börjar gå lite trögt och det piper i huvudet när man backflushar.

Bella Barista har ett trevligt kit www.bellabarista.co.uk/generic-e61-group-head-service-kit.html. Portot blir dock högre än varuvärdet.

Mvh
Anders
 

BloodyMezzo

Well-known member
Hej Consensus (vilket underbart namn förresten)! Jag letade när jag plockade isär bryggruppen på min duetto i höstas. Jag hittade inget, så utifrån en maildiskussion med Marko på Stoll Espresso så köpte jag därifrån (lösa delar). Frakten blev lite lägre än från Bella Barista. Jag bytte samtliga tre ventiler med tillhörande packning samt mässingsaxeln i levan. Stora brygghuspackningen, några andra packningar, jag minns inte så noga. Det var ett ganska kul jobb tyckte jag, har aldrig tittat in i en E61a förut. Jag passade på att lägga alla lösa delar i avkalknlng och att hälla igenom några kannor vatten uppifrån knappen när allt var öppnat. Kan ju inte skada tyckte jag. Maskinen känns som ny igen iaf efter att de slitna mässingsdelarna blev bytta och smörjda. Flera av mina ventilpackningar såg riktigt tråkiga ut så det var definitivt dags för byte.
 
Senast ändrad:

igroucho

Well-known member
Japp, Monteriva's got the shit! Se till att du har nåt som greppar 36 mm - polygrip e inget bra alt, antingen fast nyckel eller - allra bäst - en skiftnyckel med skoning om käftarna.
 

igroucho

Well-known member
Jag kollade lite xtra på bellabaristas service-kit och av detta har du nog bara användning av de 5 mindre tjocka svarta gummiringarna. 2 av dem tätar lyftar-axeln (markerade som IV) och övriga monteras på ventilerna (sitter lodrätt i gruppen), nämligen Gruppventil övre (inloppsventil) och Gruppventil nedre (backventil) samt Gruppventil mitten (utloppsventil) (I, II och III). Se bild! I Monterivas kit levereras dessa tillsammans med mässingsdelarna, färdig-monterade och klara. I övr ingår gruppsil och grupp-packning. Inga andra packningar ingår men ska normalt sett inte heller behövas. Inte heller fjädrar ingår och är åtminstone enl min erfarenhet något av överkurs. Prova utan iaf och skulle det behövas är det ingen katastrof att riva ner gruppen igen och komplettera med dessa.
 
Senast ändrad:

Delicious

Member
9E0C9084-9370-4228-A338-A4E9D9CF251B.jpg

Hade samma problem, behövde service kit till en Izzo Alex Duetto då jag pga obefintlig smörjning lyckats både slipa ner och till slut bryta av pre-infusion ventilens ”tryckmutter”. Tyckte dock att det var lite struligt att hitta något ställe där man var säker på att få alla + rätt delar. Bifogar därför nedan listan på de slitdelar som passade i min maskin, 6500 shots, och kanske 20-30 Cafisa-rengöringar under totalt kanske 8 år, hade dock inte påverkat mer än en mycket lätt sprucken men tät bryggpackning och rejält slitna muttrar till de två ventiler som direkt styrs av levan. Tycker egentligen inte att man behövt byta packningar men gjorde det ändå. Fjädrar, partikelfilter och ”shower screen” behövde absolut inte bytas men listar storleken nedan om man är osäker på vilken fjäder som skulle sitta var....

Verktyg:
36mm fast nyckel
26mm fast nyckel
22mm fast nyckel
Bred samt smal Spårmejsel
Syl/tandläkarkrok kan underlätta, men går utan

Förbrukningsdelar:
Dow Corning MolyKote 111 (livsmedelklassat silikonfett)
Svarta gummipackningar:
Totalt 3st 13x4x4mm till alla ventiler
(+2st 15,5x7,5x4mm till leva-spak om man vill byta)
O-ring: 22mm inner x 3mm till ”svamprot”
Partikelfilter 22x8,5mm
Övre ventil rundstav 43mm till tätyta + 14mm mutter-pin ny (11-12mm sliten)
Övre fjäder 45x14x1,5mm
Levafjäder 21x14x2
Totalt 5st Vita Teflon packningar uppifrån och ner:
Liten överst vid svamptopp 21x16x2
Stor uppe vid svamptopp 35x30x2
Stor till lever 35x30x2 (Denna slits troligen mest om man smörjer ofta)
Stor överst i pre-infusion ”röret” 35x30x2
Stor under denna 26x21x2
Mellan utloppsventil trekant 40mm till tätyta + 14mm (11-13mm sliten)
Mellan fjäder 45x14x1,5mm
Nedre ventil trekant 18mm till tätyta + 14mm mutter-pin
Nedre fjäder 33x15x2mm
8mm brygg packning (+0,5mm vid sliten grupp)
Shower screen
Citronsyra för att avkalka vid behov
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp