Batteridriven alternativt mindre elektrisk kvarn för användande på resande fot...

Ampalang

Well-known member
Använt min Hario Skerton en gång på resa till min Aeropress och inser att jag varken har händer eller tålamod att mala tillräckligt fint för hand.

Så, vad finns det för alternativ därute?

Och jo, Wilfan är för stor att släpa på...
 

Victor S

Well-known member
Någon av Orphan Espressokvarnarna kanske? Förvisso handdrivna men de verkar ju mala väldigt mycket snabbare och enklare då man kan kasta runt de utan att bönorna kommer över hela rummet.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Läste någonstans - här på forumet kanske; kanske hörsägen - att någon/några tagit bort veven på Harion och istället kör med en skruvdragare. EN liten, enkel skruvdragare således, kanske?

//Stefan (som fortfarande inte fått igång espressomaskinen och enkom kör V60 just nu)
 
Senast ändrad:

Ampalang

Well-known member
Njae, DIY är inte min melodi riktigt även om det i praktiken skulle fungera och handvevat står jag nog helst över om absolut inget annat finns.
Priset är sekundärt kan tilläggas, funktion och användarvänlighet är prio för mig.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Läste någonstans - här på forumet kanske; kanske hörsägen - att någon/några tagit bort veven på Harion och istället kör med en skruvdragare. EN liten, enkel skruvdragare således, kanske?

//Stefan (som fortfarande inte fått igång espressomaskinen och enkom kör V60 just nu)


Det gör jag på min som en budgetvariant till espressokvarn. Bara att byta veven mot en m6-mutter.
Haha! Underbart! Det är som jag brukar säga. Utan nördar stannar världen. :)
 

Victor S

Well-known member
Nu var det ju visserligen en Tiamo, undrar vem som kopierar vem från början? Finns ju rätt många varianter.

20160129_003715.jpg
 

wheelie87

Active member
Underbart!

Har en sån tiamo-kvarn och visst blir man trött i handen ibland. Kanske borde investera i en skruvdragare också.
Svårt att motivera för fästmön bara varför jag ska ha en skruvdragare i skafferiet bland kaffegrejerna.. :p
 

Victor S

Well-known member
En fördel med att använda skruvdragaren som jag funnit är att malningen verkar bli mer konsekvent. Kanske beror på att man eliminerar det oundvikliga momentet att malverket skevar sig när man råkar trycka lite upp eller ned samtidigt som man vevar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp