Gaggia classic som "puttrar" :-)

Brännland

Active member
Jag provade att söka lite på symptomen på min "puttrande" Gaggia Classic men tålamodet är för kort så jag postar en fråga i stället!

Jag bytte ångrör på min maskin för ett tag sen eftersom jag inte fick till nåt vettitgt skum med plastbiten som satt på maskinen. Mjölkskumningen funkar bättre nu, det är bara lite övning som fattas. Det dök dock upp lite konstiga ljud och lite läkage från ångrörret när maskinen står påslagen..... Det "puttrar och bubblar" och vatten spottas ut från ångröret i bland :( Det känns som det inte blir riktigt tätt när man stänger vredet för ångan. Det som är mystiskt är dock att det slutar komma ånga när man stänger vredet vid skummning.....

Kan det komma vatten via någon annan kanal som trycks ut via ångröret?

Om detta problem uppkommit pga att jag bytt ångrör (känns tveksamt) eller om det är för att det skummas mjölk nu och inte bara görs espresso i mskinen är en fundering!

Det var ett tag sen jag avkalkade maskinen och det kan ju vara en väg att gå till att börja med. Är dock tacksam för alla inputs i mitt "puttrande dilemma"!
 

Victor S

Well-known member
Jag har samma probleem med min evolution och den är nästan ny. Har för mig att jag läst att fler har detta bekymret med sina Gaggia-maskiner. Jag sätter en kopp under röret och rycker på axlarna.
 

rannagarden

Well-known member
Nålventilen är väl inte det bästa med en gaggia. Min Classic gör också så till och från. Man teori är att när elementet värmer så byggs tryck upp i kokaren och det kan trycka upp vatten i ångrörspassagen och ligga och trycka mot nålventilen. Med tid och tryck kan nån eller fler droppar passera och pluttra ut några droppar då och då. Jag brukar, när detta händer, öppna ångvredet över spillbrickan och släppa ut vattnet som trycker mot nålventilen. Det kan vara förvånande mycket. Sedan stänger jag vredet. Då slutar i regel pluttrandet upp.
/M
 

Jacob

Well-known member
Finns en del trådar i ämnet, sök på ångrör och Gaggia så lär du hitta. Kontentan är dock: Nålventilen får inte stängas hårt alls, då blir hålet lite lite större -> läckage. (Precis, trycket i kokaren trycker ut lite luft/vatten ibland. Därav pluttrandet.) Kan också vara en liten kalkbit som fastnat och hindrar stängning. Jag hade strul m detta också, bytte ventilen, det löste problemet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp