Compak K3 går inte skruva isär

hne

Well-known member
Jag har haft en K3 i några år nu och med några månaders mellanrum skruvat ur övre malskivan enligt instruktion för rengöring. När jag nu skulle göra det igen fastnade något. Jag kan vrida hållaren för malskivan ungefär 1/20-dels varv fram och tillbaka.

Någon som har tips på vad som kan ha hänt eller vem som skulle kunna laga den åt mig?
 

bjsulla

Well-known member
Det sitter en låsskruv på den övre delen som ska förhindra att du vrider den övre malskivan för långt när du justerar malningsgraden. Skruven måste bort innan du kan få lös den övre delen.

På min kvarn är det ibland lite besvärligt att få lös låsskruven då det egentligen inte är gängat i kvarnen utan den är mer eller mindre bara nedstucken vilket har gjort att jag numera skippar den helt och hållet istället.
 

hne

Well-known member
Jo, den gav mig problem första gången men jag har gjort det typ 15ggr vid det här laget och helt plötsligt låser den sug efter att jag skruvat lös den 5 av 12 varv.
 

bjsulla

Well-known member
Skumt om du lyckats skruva upp den så pass mycket.
Det enda som jag kan tänka mig är att prova starta kvarnen och försöka lossa överdelen medans den är igång, kanske försiktigt knacka på överdelen samtidigt. Om inte det fungerar så låter det som om gängorna lyckats låsa sig och då får man kanske försöka få in nå krypsmörjmedel eller liknande.
 

hne

Well-known member
Tvärstopp åt båda håll i ändarna på spannet jag kan vrida. Spannet ändrar sig inte så det är nog inte aluminium som krupit mellan gängorna. Ska prova knacka. Att vända hela kvarnen upp och ner och vrida fram och tillbaka hjälpte iaf inte.
 

j:son

Well-known member
Har varit med om detta.
Smörja är det som hjälper.
Får du isär den så lägg på ett tunt lager av koppar- eller aluminiumfett.
 

hne

Well-known member
Det var inte skit i gängorna. Åtminstone inte enbart. En av gängorna verkar ha tappat lite material. Misstänker vad som på engelska heter galling. Jag smörjde så gott jag kunde, vände hela härket upp och ner och skruvade fram och tillbaka i en kvart och då lossade det undan för undan. Kvar låg aluminiumspån vid gängorna. Kopparpasta var en bra idé men kanske inte riktigt livsmedelsgodkänt.

51be815e96293e19ae6472fe1d5c49db.jpg
 

bjsulla

Well-known member
Skönt att det löste sig, ser ut som gängan har fått sig en rejäl smäll.
Risken med att smörja gängorna förutom att det kan ge bismak och vara hälsovådligt är ju att det lär dra till sig ännu mera skit.
 

j:son

Well-known member
Kopparpasta är bra.
Dels är det ju inte på ett ställe där ens några bönor kommer i kontakt, dels så avger även kokkärl lite av materialet under tillagning.
Koppar finns dessutom naturligt i dricksvatten.
 

igroucho

Well-known member
Jovisst finns mindre mängder koppar (Cu) i dricksvattnet men det är definitivt INTE nyttigt, tvärtom! Detta var skälet till att på sin tid kopparkärl förtennades. Särskilt uppvärmning gör att Cu släpper varför varmvatten inte bör drickas ur kran o helst t. ex i espressomaskiner bör ledas i annat än kopparrör.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp