Avkalkning av ECM Giotto Vs filter

stitch

Active member
Tjena,
Måste be om avkalknings råd från er experter. :)

Kikar jag på nedan youtube klipp så rekomenderar inte Rocket att man använder diverse avkalknings produkter som körs genom maskinen.

https://www.youtube.com/watch?v=QzOAi30Ug50

Vad tror ni om detta?
Ska man sätta in något annat filter istället. - Har ni något tips på vilket filter jag ska sätta in i min ECM Giotto?
Han talar även om något att lägga i vattentanken istället.. Känns som det "filtret" isåfall inte "hinner" plocka upp allt skit innan man drar in vattnet i maskinen.
Tolkar jag det fel kanske (?)

K-grossisten nämnde att nedan flter ( länk ) fungerar på min maskin, blir dock lite osäker på hur jag isåfall kopplar in det. Giotton har ju ingen vattenslang som suger från tanken utan det är ju någon form av vatten ventil i botten. ( som i sin tur drar vidare i en slang såklart. :D )

http://www.kaffegrossisten.se/rengoringsprodukter/ovrigt/vattenfilterdepuratore

Råd och tips på vägen gällande ovan uppskattas!
 

igroucho

Well-known member
Vattnet i Stockholm är tämligen neutralt och ska inte behöva annat än möjligen ett rent smutsfilter (för att rensa för skit som ibland sprids i nätet i samb m t ex rörarbeten). Detta är dock negligerbart och gör ingen skada på maskinen (det finns eg inga så små passager för vattnet att man riskerar att de ska klägga igen). Avkalkningsfilter är inte bara överkurs men dessutom onödiga och kostsamma om man ska ha ngt som verkligen funkar. På rekomm från riktiga proffs behöver man bara med jämna intervall köra igenom gruppen med rekommenderade medel - finns att köpa i specialaffärer.
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Vattnet i Stockholm är lätt basiskt (kolla med ditt vattenverk, pH 8 är vanligt). Det är inte pga pH-värdet man har filter utan för att bli av med det kalk som annars avlagras i kokare och rör. Stockholm har inte speciellt hårt vatten men efter några tusen espresso kan det nog behövas en avkalkning om man inte har filter.

Och jo, speciellt E61-grupperna har smala passager: den dysa som flödesbegränsar termosifonen. Kring 0.5mm.
 

bauta

Well-known member
Själv kör jag ett in-line-filter till min Brewtus för det mjuka vattnet i Stockholm. Det ska väl minska avkalkningsintervallerna, men inte ta bort behovet.
Kommersiella maskiner har väl alltid ett fastmonterat filter under bänken, är det dessa du menar med "verkligen funkar" kontra tuben man lägger i vattentanken?
 

igroucho

Well-known member
@hne: Det är just därför man ska köra igenom gruppen med "tvättmedel". Den skiten löser inte avkalkningsmedel. F.övr ang vattnets hårdhetsgrad - citerat från Sthlm Vatten:
"Hårdhetsgraden på Stockholms kranvatten ligger mellan 4-6° dH (tyska hårdhetsgrader) och räknas som mjukt. Det innebär att du kan dosera tvätt- disk- och rengöringsmedel enligt den lägsta anvisningen på paketet."
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Stich det där filtret påstod nogon på forumet för länge sedan att det sliter på pumpen. Jag avkalkar 2 gånger/ år och kör en tablett regelbundet (speciellt när jag har kaffe med robustabönor skitar ner maskinen ordentligt) Skulle jag köra med fast vatten inkoppling så skulle jag köra med filter. Men dessa filter har en helt annan kapacitet. Sedan är det alltid frågan om det är värt det...
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp