Gaggia Classic pumpbyte och rengöring

Pulcino

Well-known member
Tänkte bara visa/berätta en grej för skojs skull. Jag har haft min maskin länge men nyligen hade den börjat icke-fungera. Det kom inget vatten alls. Då jag ibland råka köra slut på vattnet så tänkte jag direkt att nä nu har ju pumpen gått sönder. Har iofs alltid stängt av direkt och primat upp vatten igen och fortsatt. Men ändå.

Beställde ny pump och packnings-kit hittade jag på samma ställe också (ebay). Tyckte det verkade bättre med metallrör på pumpen så jag beställde den här EX5-modellen istället för EP5 som är original (visste inte det då). Vet inte om det var bra eller dåligt, nippeln är ju metall, kanske bättre att skruva metall i plast än metall i metall. Jaja, bra blev det iaf. Det var piece-of-cake att byta pump, lite knepig den här bygeln som sitter runt gummit, den får man passa sig för, annars inga problem alls.

Silen eller vad den heter, var ju ordentligt igensatt också. Fick rengöra den väldigt noga, ättikbad över natten och sedan pilla med kniv i vissa hål för att få bort resterande fibrer. Det var klart värsta momentet. Har läst om folk som bränt bort detta, kanske vore nåt om man vill göra det snabbt. Fotot nedan är efter en första snabbrengöring, sedan fick den ligga över natten.

Den enda packning jag sprang på i detta meckande var den stora i gruppen, den som tätar mot filterhållaren. Den var dock i bra skick så jag tyckte inte jag behövde byta den.

OBS! Nu måste jag säga detta, jag har inte rengjort maskinen alls, inte alls på de strax över 15 år jag haft den. Har använt den i stort sett dagligen! Har dock spolat ur gruppen genom att köra lite vatten två sekunder eller så efter varje kaffeskott. Men det var ju fantastiskt bra betyg av denna maskin att hålla så bra under all denna tid! (skulle behöva byta ångventil också iofs, men det är inte akut så det får bli senare)

Så. Nu spinner maskinen som en katt och den lär fungera bra många år till! Ska dock rengöra lite nogrannare, en gång i månaden kanske iaf. Blir så jobbigt annars. Tror såhär i efterhand att det nog inte var något fel på min pump ändå, det var nog bara att det behövdes lite rengöring.

_1050043.jpg . _1050048.jpg . _1050054.jpg
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp