Mahlkönig EK-43

svartvest

Well-known member
Varför kan jag inte släppa tanken på att sälja alla kvarnar och köpa en...varför...du får inte skriva såna här trådar henrik82...
 

henrik82

Well-known member
Det är ju för din skull jag gör det svartvest, för om du nu köper en från Tyskland istället för England så har du ju 2000 kr över till kaffe ;).
Men ja jag vill ha en.... men den från Tyskland är det ju 5 månades väntetid på :p
 

svartvest

Well-known member
5 månader oj jag har hört att de har en lång leveranstid. Synd att de inte kör produktion av minivarianten har hört att den ligger runt 22 000kr...hm skall fixa köket och den skulle behöva en ny kvarn...dock blir det svårt att motivera för frun.
 

henrik82

Well-known member
Du köper den kvarnen sen behöver du aldrig mer tänka på att köpa kvarn igen ;) Men det kommer ju en nu liten till våren tror jag iaf att det va:
https://www.youtube.com/watch?v=BCK9eTXcT98
Men vad man bör tänka på är att den är inte ta så brett som man tror, ställer du in den till espresso så kan du inte använda den till t.ex presskanna, utan det kanske bara går upp till V60.
 

henrik82

Well-known member
Om jag har förstått rätt så är det skillnad på malskivorna mellan EK43 och EK43 Barista, för när Matt Perger tig in den på Barista Cup så hade Mahlkönig tänkt skrota den från sitt sortiment, för den sålde inte så bra och dem köper malskivorna utifrån. Men till EK43 Barista så har dem tagit fram egna malskivor :)
 

svartvest

Well-known member
Jag måste ta en surfning på detta. Som jag har förstått så finns många olika malskivor till den. Den Matt Perger använde trodde jag var en standard variant. På kaffemässan på den regninga tillställningen på Da Matteo var jag frivillig och handbryggde och använde en EK-43 som var en fröjd att jobba med...låter en del...men var otrolig smidig att ställa om mellan bryggningar.
 

henrik82

Well-known member
Ja det är nog som du säger olika malskivor, vet bara att när jag stod och dreglade över den på mitt kaffe ställe här i Oslo så sa den ena killen där att den inte kunde gå ner till espresso så som dem hade ställt in den.
 

TTobbe

Well-known member
Vad säger ni om Compak R100 dock så är den inte lika ball som EK43. Den är billigare och ska vara riktigt bra. Jag är dålig att söka på nätet och hittar inga som har använt den. Det sägs att 3tempt kommer att använda den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp