Breville BES870XL

robinp

New member
Hej,

jag är ny på forumet och undrar om det är någon som har nån erfarenhet från kaffemaskinen Breville BES870XL?

Har precis inköpt en och undrar egentligen vilka kaffesorter som skulle passa bra för den här maskinen, den är ju inte riktigt helautomatiskt, vilket jag har haft tidigare så jag antar att man bör hitta en böna som är bättre anpassad till den här maskinen jämfört med min gamla Saeco.

Vet att när det gäller smak så är det givetvis personligt, men jag är alltid lika nöjd när jag köper kaffet på någon bar i Italien, varför smakar det alltid mycket bättre där än det man blir serverad hemma i Sverige på våra kaffér?

Läste att Italienarna själva brukar föredra "Lavazza Super Crema Espresso" och "Illy", men vilken sort?
Det finns ju en del att välja mellan.

Gillar själv kaffe med mindre beska och med en rund smak men ändå stark med en bra crema.

Önskar lite tips tack, samt var i Stockholm man köper kaffet om man inte gör det via nätet?

Tack på förhand.

R
 

svartvest

Well-known member
Smaken är ett spännande kapitel. Efter som jag inte varit i Italien så kan jag inte uttala mig om deras kaffe. Dock tror jag att vattnet och miljö spelar en roll. Själv började jag med italiensk kaffeblandningar för 15 år sedan. Mörkrostat från Monteriva, Illy och många påsar Mauro. Robusta dimman låg tungt över Sverige. MEN så kom Johan&Nyström och Haugaard och kaffe revolutionen startade.
Gör den resan, i Stockholm finns det kaffe nästan överallt. Börja att beta av espressoblends på Kaffecompaniet bra och trevligt folk. Berätta vad du söker.
Den resan är ständigt pågående för mig, numera söker jag efter underarter som jag inte har provat...på kaffemässan i somras så fick jag möjlighet att prova en high graded robusta vilket gjorde att min syn på robusta från ett icke kaffe till ett blomigt men en dov underton som inte var helt fel.

Lycka till på din kafferesa!!
 

robinp

New member
Stark start.......

Smaken är ett spännande kapitel. Efter som jag inte varit i Italien så kan jag inte uttala mig om deras kaffe. Dock tror jag att vattnet och miljö spelar en roll. Själv började jag med italiensk kaffeblandningar för 15 år sedan. Mörkrostat från Monteriva, Illy och många påsar Mauro. Robusta dimman låg tungt över Sverige. MEN så kom Johan&Nyström och Haugaard och kaffe revolutionen startade.
Gör den resan, i Stockholm finns det kaffe nästan överallt. Börja att beta av espressoblends på Kaffecompaniet bra och trevligt folk. Berätta vad du söker.
Den resan är ständigt pågående för mig, numera söker jag efter underarter som jag inte har provat...på kaffemässan i somras så fick jag möjlighet att prova en high graded robusta vilket gjorde att min syn på robusta från ett icke kaffe till ett blomigt men en dov underton som inte var helt fel.

Lycka till på din kafferesa!!

Tack, jag testade faktiskt ett Johan&Nyström VERDE i helgen, vilket var riktigt gott, det var helt nytt för mig.
Dessvärre så började resan inte direkt som jag velat, det visade sig att jag fick hem en ny maskin men med 110V~60hz, vilket inte var en höjdare:-(
Man har missat att vi har andra mått i Sverige, mao får man börja med att skicka tillbaks maskinen till USA.
Lärorikt med trisst.
Tack annars för bra tips.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp