Tips på kaffebryggare som ger har bra spridning på vattnet tack

Barbastark

Active member
Hej!

Jag brygger kaffe mha en King of coffee från OBH Nordica. Dock har jag nu det senaste märkt att det i sumpen blir som ett litet hål mitt i från där vattnet droppar ned. Befarar att för lite vatten går genom själva kaffet av detta att döma. Upplever också att jag behöver använda väldigt mycket kaffe, och har ändå svårt att få det tillräckligt starkt.

sidnot: Läste någonstans att ett mer spritt dropp ger mildare kaffe och ett mer riktat dropp (som jag antar sker i min bryggare) ger ett starkare kaffe. Verkar dock väldigt ologiskt då det väll borde bli starkare kaffe om mer vatten går genom kaffet? Vad säger ni?
 

TTobbe

Well-known member
Lägg lite tid då du brygger. Rör med en sked i filtertrattern tills alt kaffe är uppblött.
 

Barbastark

Active member
Jo, själv kör jag same same but different.
Alltså Chemex med stålfilter fast häller för hand.

Okok. Blir det bättre eller sämre när man häller själv tycker du? Blir ju en lite annan form av vattenapplicering jämfört med en vanlig bryggare.

Lägg lite tid då du brygger. Rör med en sked i filtertrattern tills alt kaffe är uppblött.

Ja de kanske jag får prova. Tack för tipset!
 

Ampalang

Well-known member
Det tar tid att bli bra och konsekvent som med allt hantverk, skjutet ifrån höften tar det väl sisådär hundra bryggningar innan man har koll på flöde, blommning osv.
Jag kör olika kaffen varje månad så då vill jag gärna ha koll på vad som händer.
Har också skaffat mig en våg där jag även kan logga själva bryggningen, tider på flöde, blom osv. Inte grävt så mkt i det ännu men det ska bli intressant att utvecklas.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp