Rekommendation bönor

carmina

New member
Hej,

Nybliven kaffefrälst här.

Det var inte länge sedan jag var på ett konvent där kaffen smakade utomordentligt gott, har sedan dess försökt hitta något som liknar, allt förgäves.

När jag drack det så fylldes munnen med smak så fort en droppe nuddade tungan. Man kunde ta en enormt liten "sipp" och sedan andas in lite luft och smaken fyllde hela munnen. Förgäves har jag provat olika mörkrost som, förvisso är starka, men aldrig så att smaken nästan finns i luften när man kommer i kontakt med den.

Det var lite samma känsla som när en droppe Laphroaig nuddar tungan, att en liten droppe nästan är nog för att fylla hela munnen med smak.

Förstår någon vad jag menar, och möjligtvis kanske vad jag söker?

Jag förstår att jag är väldigt diffus men jag är dålig på att beskriva smaker.

Väl mött
 

henrik82

Well-known member
Vad är det för smaker du vill få fram? Bär/fruktigt eller lite mer Karamell/choklad?

Jag personligen tycker att man inte få fram smakerna i en mörkrostad kaffe och skulle därför gå över på en ljusrost. Det står att du är från Stockholm så då har du mina två favorit kaffe ställen i Sverige, Dropp Coffee och Johan och Nyström, men testa olika ställen och se om du hitta ditt kaffe.

En bra sida att hitta kaffe ställen på, den är under uppbyggnad så alla bra ställen är där ännu:
Ratebean
 

svartvest

Well-known member
Håller med Henrik, mörkrostat är för mig som Lord Calvert....medan min Laphroaig*är en ljust rostad kaffe från Etiopien. Gå en kaffevandring i Stockholm, besök kaffehålen, fråga baristan och din smak palett kommer att växa.
 

onkelA

Well-known member
kör hyfsat mörkt och det funkar bra, intensiva laphroaigiska smakupplevelser :eek:)
färskhet är a & o!!!
 

Magol

Well-known member
I Sverige verkar det råda en bred missuppfattning om att mörkrost är lika med ett smakrikt fylligt kaffe. Se bara vad som dominerar kaffehyllorna i våra matvarubutiker. Går man in i många te och kaffebodar och bett om ett kaffe med mycket smak spå för man nästan alltid ett mörkrostat kaffe.
 

Magol

Well-known member
Forts.
Ett ljusare kaffe däremot bevarar mycket mer av smakpaletten i bönan. Undvik också allt för hett kaffe. Det är mycket lättare att känna smakerna när temperaturen gått ned lite.
 

igroucho

Well-known member
@Carmina. Vilken typ av extraktionsmetod talar vi om: brygg, espresso? Själv har jag funnit en osannolik skillnad mellan färskmalet kaffe och kaffe som bara legat malet ett dygn. Första gången var en ren händelse när jag fann att bryggkaffe gjort på dygnsgammalt kaffe hade närmast dött jämfört med samma malning som jag drack bryggt direkt efter malning (jag råkade använda kaffe som var kvar dagen efter malning). Det var nästan chockartat! Så FÄRSKHET både vad gäller kaffet och malning (à la minute) kan inte nog betonas för att få fram ett kaffe med djup komplex smak. Själv har jag funnit att bästa smaken får man med filter i tratt över en glaspumpa. Koka upp vattnet i kastrull och häll direkt upp i tratten så mycket som går, låt aldrig kaffet torka mellan att man pytsar på vatten (om man nu brygger en lite större mängd och har mer vatten kvar än filtret kan hålla), dvs håll maximal nivå vatten. Häll upp direkt i lagom stor termos (jag har en 4 koppars) - godast blir att dricka kaffet inom sådär en timme.
 

idea

Well-known member
Du behöver inte vänta i flera dygn på att kaffet skall "dö". Det går betydligt fortare än så. Mal lite kaffe ner på ett fat och vänta 10 minuter, mal lite till på ett annat fat och lukta på de två faten. Du kommer att märka en förvånansvärt stor skillnad redan efter en denna korta tid eftersom en hel del av kaffets aromämnen är så lättflyktiga.
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
I Sverige verkar det råda en bred missuppfattning om att mörkrost är lika med ett smakrikt fylligt kaffe. Se bara vad som dominerar kaffehyllorna i våra matvarubutiker. Går man in i många te och kaffebodar och bett om ett kaffe med mycket smak spå för man nästan alltid ett mörkrostat kaffe.

Japp, det stämmer. Efter att kaffet nått en viss rostningsgrad är det rostningssmaken man känner istället för bönans smak! Många säger ju att vissa kaffen tål att rostas mörkare, till ex kaffen från Indonesien och vissa skall rostas ljusare, tex Kenyanska. Men jag tycker alla kaffen är godast när de nått "mellanrost" Möjligen kan tex Java rostas något mörkare!
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Det är konstigt! Inom fina restauranger är det självklart med att använda kvarnar att mala tex peppar med! Ingen kock kör med färdigmalna kryddor! Men när man sedan beställer kaffe så serveras det färdigmalet "köpekaffe"
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp