sump i espresson

MrMartini

Well-known member
Hej!

Vid tillfälle kommer det med lite kaffesump i espresson. Filtren och allt är kontrollerade och ser ut som de skall, packning i grupphuvudet är precis bytt så jag kan inte begripa hur det går till.

Någon som har något förslag, eller är detta rent av att förvänta? Det är inget jätteproblem, då sumpen lägger sig i botten, men det känns märkligt.
 

Large

Well-known member
Är sumpkornen större än hålen i kaffefiltret ? Får du samma resultat med olika kaffe ?

En viss mängd kaffedamm (sk fines) får man nog räkna med men ren sump, dvs samma storlek på korn som de största i filtret, skall man inte behöva ha i större mängd i koppen. Isf är nog malningsgraden för fin för filtret och du kan prova att mala lite grövre och kompensera med lite mer mängd kaffe i filtret för att behålla rinntiden.
 

MrMartini

Well-known member
jag mal ganska fint för att slippa använda mer än 7g/shot, men kanske måste jag mala grövre som du säger.

vidare är min puck alltid våt och ojämn efter en körning (ibland följer den inte ens med portrafiltret ut, utan klibbar fast i grupphuvudet), så har den aldrig varit med tidigare kaffemaskiner. kan det ha ett samband?

edit; dock blir kaffet bra trots detta!
 

Large

Well-known member
Det finns absolut ett samband mellan fin malning och blöta puckar. Att mala lite grövre brukar resultera i torra fina diton.
De flesta som kör enkla överdoserar, då sju gram kaffe blir i minsta laget för vanliga singelfilter, iaf de jag har provat. Jag brukar dosera ca 9-12 gram beroende på kaffe och färskhet, till mina enkla.
Sedan så är ju det allra viktigaste att det smakar bra och smaken är ju som baken...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp