Att göra det enkelt

Hagalund

Well-known member
Hej,
Funderar på att köpa en VST 7g filter och försöka mig på enkla shots. Någon med erfarenhet som har vänligheten att vägleda en nybörjare. Jag hittar inte ens en tamper som passar korgen.
Tack på förhand
 

Large

Well-known member
Den mindre mängden kaffe gör att det finns mindre marginal att slarva med dosering och framför allt fördelningen av kaffet i filtret. Jag tycker inte att de vanliga metoderna att fördela kaffet som används för dubbelfilter fungerar speciellt bra på enkelfilter. Antingen så får man röra runt med en sticka eller så kan man faktiskt fördela kaffet genom att vicka med tampern i filtret, en metod som jag inte lyckats med i dubbelkorgen.
 

Hagalund

Well-known member
Den mindre mängden kaffe gör att det finns mindre marginal att slarva med dosering och framför allt fördelningen av kaffet i filtret. Jag tycker inte att de vanliga metoderna att fördela kaffet som används för dubbelfilter fungerar speciellt bra på enkelfilter. Antingen så får man röra runt med en sticka eller så kan man faktiskt fördela kaffet genom att vicka med tampern i filtret, en metod som jag inte lyckats med i dubbelkorgen.
Jag läste mig till rekomendationen att använda till VST 7g korg en 40,7-40,9 tamper. Någon som har provat och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Tack på förhand.
 
Topp