Gaggia Baby Twin stänger av sig själv

Äger en Gaggia Baby Twin som jag köpt på blocket för något år sedan, tills häromdagen har jag varit mycket nöjd. Mardrömmen började med att maskinen på eget bevåg tryckte på espressoknappen. Numer stänger den av sig självt efter ca 5 minuter, den blir varm och fungerar prima (även mjölkskummaren) tills den helt lägger av. Den är mycket svår att få igång igen efter att den stängt av sig självt men går att få på igen efter några minuter igen, men till mycket liten nytta då den återigen stänger av sig självt.

Jag har pratat med lagamatti här i stan som tror att det är kretskortet som spökar och erbjuder sig laga detta för den ringa summan 1700kr. Då detta är mer än vad jag inhandlade maskinen för ser jag inte detta som ett alternativ.

När jag söker runt verkar det som om det kan vara fel på termometern, men anser det märkligt då min maskin fortfarande blir varm.

Har skruvat upp den och inspekterat så inget ser bränt ut och att allt sitter som det ska, vilket det ser ut att göra.

Har ni kaffeentusiaster några tips så är jag evigt tacksam?!
 

Victor S

Well-known member
Det kanske är så att den tycker sig själv överhetta. Skulle ju stämma överense med att den inte vill starta igen.

Vilda spekulationer dock.
 

TheDude

Well-known member
Om jag minns rätt, det var ganska länge sedan jag läste om detta, så har Gaggia Baby Twin en del kända problem med hur den är konstruerad. Eftersom den innehåller två kokare (eller egentligen en kokare och ett thermoblock) så är det lite ont om plats där inne och de verkar inte ha placerat kretskortet på ett optimalt ställe när de konstruerade maskinen. Därför verkar det vara vanligt att kretskortet fallerar efter några år. Jag kan givetvis inte svära på att det är det här som är problemet i ditt fall och jag minns inte heller detaljerna runt detta, men om du googlar lite så borde du enkelt kunna hitta andra som har haft liknande problem.
 
Topp