Schaerer Opal (Cafebar Prego), gör vidrig espresso

buurt

New member
Hej!


Jag har en Schaerer Opal, eller Prego som den kallades när Cafebar fanns.
Jag har haft den i många år och den har gett fint kaffe, dock inte längre.

Kaffet blir hur blaskigt som helst i smaken.

Efter att ha trixat med maskinen, justerat om kvarnen, justerat malningsgrad till så fint det går (om jag skruvar hårdare tar skivorna i varandra) och max mängd pulver.

I utloppet rinner kaffet så sakta att det nästan inte kommer något alls, det tar säkert 30 sekunder att få en dubbel espresso.
Kvarnen maler så fint att det har en tendens att stoppa i utloppskanalen.

Men oavsett så smakar kaffet inget.
Det är liksom inte i närheten av att vara bra.
Maskinen har gjort så fint kaffe innan och jag vet inte varför det blivit annorlunda.
Inte ens om jag låter det bli en Ristretto, mängdmässigt, smakar det i närheten av en espresso liksom.

I det här hör till att jag jobbat som servicetekniker på Cafebar en gång i tiden och justerat in en enorm mängd bönmaskiner, från den här lilla typen till Schaerers megamaskiner som tex står (stod?) på Preem.
Men här verkar jag gå bet.

Nu är det ganska många år sedan jag var inne i detta.

Frågor:

Malningsgraden har alltid påverkat kaffesmaken, enligt mig, ju finare malning, desto saktare trycks vattnet igenom, desto starkare (godare) kaffe och fylligare crema.
Men är det fler faktorer som påverkar?
Kaffesorter, visst, men det förklarar inte hur min maskin kan göra så dåligt kaffe nu, när det var så bra innan.
Funderar på bryggen, men vad kan det vara där?

Jag vill inte tippa den i containern, det är en en kvalitativ maskin som kostade en ruggig slant när den var ny.

Några tips?

Bilexempel på hur den ser ut:
http://www.kaffee-netz.de/threads/schaerer-opal-fi-schalter-fliegt-raus.61030/


Ha en fin dag!

Mvh Alex
 

buurt

New member
Hej!

Skulle trycket verkligen påverka så mycket? Temperatur upplever jag som samma, varmt är det i alla fall.
 

martink78

Well-known member
Nu vet jag inget om din maskin så jag pratar generellt och då gör ju tryck skillnad, tänk espresso kontra brygg. Temp likaså 5-10 graders skillnad blir ett helt annat kaffe. Nån givare kan ju ha kalkat igen t.ex.
 

Large

Well-known member
Vibrationspumpar tappar tryck över tid pga slitage. Har du haft maskinen mer än sex år och använt den regelbundet så kan det vara dags för ett pumpbyte. Likaså kan ju kvarnskivorna gjort sitt.
Du skriver att kaffet tappat smaken och det är väl de enda parametrana jag kan komma att tänka på (förutom dålig råvara då) som skulle få kaffet att smaka tunt och blaskigt.
Vattenvärme brukar ju snarare förskjuta smakspektrat mot en mer besk eller sur upplevelse såvida vi inte pratar om ljummet vatten förstås, vilket ju inte verkar vara fallet här.
Att byta vibrationspump är säkert görligt och brukar med lite tur inte kosta mer än några hundralappar om man mekar själv.
Kvarnskivebyte blir nog mer dyrt och vanskligt.
 

buurt

New member
Hej!

Ok, tack för tips!
Skulle den orka trycka igenom pucken alls, om pumpen var dålig?
Jag baserar detta på mitt förra arbete inom Cafebar där vi servade maskiner. Efter vad jag kom ihåg bytte vi inte en enda pump på grund av dåligt tryck, utan det var antingen fungerar den eller så inte. Då kunde det handla om maskiner på Ericsson som gjort 150000 koppar, utan vidare och utan att kaffet smakade annorlunda.

Kvarnskivor, här har jag aldrig bytt en enda. Går det att se på dem om de är slitna? Jag har alltså ställt min kvar så hårt att om jag skruvar ner den i max (finast malning), låser de mot varandra.

Jag känner mig helt kass på detta just nu, men det känns ännu sämre att inte fråga:

En Espressomaskin maler ju kaffe i en kvarn, som sedan åker ner i en brygg, där det pressas ihop till en puck. Vatten pressas sedan igenom ett plåtfilter med massa hål i, för att i sin tur pressas genom pucken. Infusion kallades det när maskinen kör i lite vatten i förväg, för att sedan köra hela mängden? Sedan kommer kaffet till koppen.
Är det så? ÅÅÅhhh, pinsam fråga...

Men om det nu är rätt, åker allt vatten igenom pucken, eller delar maskinen upp lite vid "sidan om"?
Jag tänker också att nu när kaffet rinner så sakta och fint, som det vore en "riktig" espresso ute på ett bra kaffeställe, borde inte då kaffet bli bättre per automatik, liksom?
Jag ställde säkert ut ett 60-tal Necta Colibri, som på Cafebarspråk hetter Tendenza. På de maskinerna var fabriksinställningen ett så stort skämt att jag inte fattar hur det gick till, vattenmängd men framför allt malningsgraden behövde justeras extremt mycket.
Från att ha flåsat ut "espresson" i koppen, kokande och hur usel som helst, till att vara mycket nära "riktig" espresso, efter jag justerat in den.
Då kunde jag på storleken på strålen i koppen, avgöra hur bra jag fått till malningen och smaken följde alltid efter.

Tendenza maskinen var en plastig historia men herregud vilken maskin. Hade den inte varit så stor, med meningslösa andra dyckval (vad sägs om Weiener Melange) så hade jag skaffat en sådan, för en espresso kunde den producera. Om man ställde in den riktigt, inte annars.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp