Ristretto, hur gör ni?

MrMartini

Well-known member
som jag förstått det finns det 3 varianter:

1. avbryt dubbelshot efter halva tiden (motsvarande 15ml)
2. tampa hårdare, avbryt när 15ml uppnåtts
3. mal finare för långsammare extrahering

rimligen känns 3. rätt, men jag är osäker.
 

MrMartini

Well-known member
excellent, so in effect, one doesn't have to do anything but to cut the extraction time short (as oppose to a smaller extraction through artificial means e.g. harder tamp or finer ground).
the difference in taste is not due to, what I believed and I dare say, most ppl believe, a higher concentrated espresso but due to different compounds in the beans are dissolved at different stages of the extraction

awesome
 

Jacob

Well-known member
excellent, so in effect, one doesn't have to do anything but to cut the extraction time short (as oppose to a smaller extraction through artificial means e.g. harder tamp or finer ground).
the difference in taste is not due to, what I believed and I dare say, most ppl believe, a higher concentrated espresso but due to different compounds in the beans are dissolved at different stages of the extraction

awesome

Det är väl lite både och, vilket även wiki-artikeln tar upp. Både högre koncentration (mer vatten måste rimligen i sig påverka intensiteten), men också som du skriver, att olika ämnen extraheras vid olika tidpunkter. Och som de skriver på wikipedia; färre "extrakt", dvs. kortare tid extraherar färre ämnen.

Det får mig att tänka på den här tråden:

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?37161-Al-s-rule-The-rule-of-thirds

Du kan alltså, förutom att bara stänga av tidigare, labba lite fram och tillbaka och få olika karaktär beroende på vad du är ute efter i din ristretto. T.ex. vaska första x antal sekunderna, stänga av x antal sekunder tidigare osv. Antingen som kompensation för något i den bönan/rosten man inte gillar, eller för att pricka in exakt den smaken du söker. Låter lätt i teorin. :)
 

bauta

Well-known member
Precis, men enligt rule-of-thirds borde väl första 1/2 el 2/3 av en fullängds-espresso bli syrligare? Beska kommer väl sent?
 

Jacob

Well-known member
Precis, men enligt rule-of-thirds borde väl första 1/2 el 2/3 av en fullängds-espresso bli syrligare? Beska kommer väl sent?

Jo, så är det ju. Tror inte vi pratade om någon speciell smak, bara om hur man gör en ristretto och att man då kan labba med smaken åt olika håll med hjälp av tumregeln rule-of-thirds. Så om man vill göra en ristretto på en rost som är ljus och syrlig, och vill kapa lite av syran, så borde det ju funka att vaska lite av det första. Om det nu inte är så att man då lämnat någon strikt definition av ristretto, jag vet inte hur heligt det är ;)
 

hne

Well-known member
Jag maler lite finare och ökar dosen lite. Tillsammans balanserar de varandra till en liknande extraktionsgrad på samma tid men med mindre vatten. Drar man det till extrema nivåer slutar för övrigt espresson vara svart och övergår till en gulaktig genomskinlig olja. Kaffeolja.
 

kafferookie

Well-known member
brukar bli ristretto ibland när jag häller i nya bönor i kvarnen och de mals för fint. Då åker den i vasken, finjusterar kvarnen och kör igen :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp