Direktanslutning

Hej!

Jag har beställt en expobar brewtus 4 PID med rotorpump. Den ska direktanslutas, jag har sett i lite olika forum att vissa förespråkar att man ska montera en vattentrycksregulator mellan maskinen och vattenledningen. Behövs det? Vattentrycket i vårt hus är nog helt normalt, ingen aning om vilket tryck dock. Och vattenfilter, behövs det? Tips på bra sådana is då fall?

Tacksam för svar!

Om någon är intresserad av en 10 år gammal Andreja med defekt värmeelement som inte fyller kokaren automatiskt längre (därför värmeelementet är trasigt), pumpen utbyt för ett halvår sedan, kan ni höra av er. Säkert inga problem för den händige som har tid och lust att sätta sig in i hur den ska repareras.

/ Lars
 

BloodyMezzo

Well-known member
Bra fråga. Jag anslöt min duetto utan regulator. Eller snarare, vår rörmokare gjorde det. Vi var lite upptagna med att flytta, bygga kök och föda barn vid tillfället så det blev aldrig att jag läste igenom manualen till vattenfiltret. Jag tror det står nånting i den om vatgenyrycksregulator. Men jag tycker det har funkat bra. Nu tre år senare har jag fått problem med kanalisering, men det kan knappast ha med saken att göra.
 

bjsulla

Well-known member
Efter att jag direktanslöt min maskin så började jag också fundera på det där med vattentrycket. Enligt manualen så ska trycket vara mindre än två bar och utan regulator så hamnar jag mellan 4-5 bar. Tog idag det säkra före det osäkra och beställde en tryckregulator, då behöver jag inte oroa mig i alla fall.

Beställde tryckregulator härifrån: http://www.kaffecompagniet.se/search/?lang=sv&q=tryckr
 

bjsulla

Well-known member
Vattentryck.jpg
Äntligen på plats!

Lite lärdomar efter vägen. Ska ni ha en köksö så välj inte lådor under maskinen, oavsett vad den som ritar köket säger och gängtätning med Lin är tusen gånger bättre än gängtejp.

Det verkar dock fungera riktigt bra nu och fick till och med dit ett larm för vattenläckage.
 

magho403

Well-known member
Visa bilaga 14200
Äntligen på plats!

Lite lärdomar efter vägen. Ska ni ha en köksö så välj inte lådor under maskinen, oavsett vad den som ritar köket säger och gängtätning med Lin är tusen gånger bättre än gängtejp.

Det verkar dock fungera riktigt bra nu och fick till och med dit ett larm för vattenläckage.

Vad köpte du för vattenlarm? Är det kopplat till hemlarmet på något sätt? Eller hur larmar det?

Varför är gängtätning med lin så mycket bättre?
 

bjsulla

Well-known member
Vad köpte du för vattenlarm? Är det kopplat till hemlarmet på något sätt? Eller hur larmar det?

Varför är gängtätning med lin så mycket bättre?

Det hade naturligtvis varigt snyggt att fått det kopplat till ett hemlarm men för tillfället är det bara en ljudvsignal. Fyller ändå en funktion då anslutningen är placerad bakom en lådhurts och jag ser aldrig anslutningen om jag inte lyfter bort lådan först, nu hör jag om det börjar läcka och jag är hemma i alla fall.

Gängtätning med Lin är bättre eftersom det inte läcker ;-)
Hade ett rent h-vete att försöka få till det med gängtejp men jag var tvungen att ge upp eftersom det verkade alltid verkade läcka någonstans. Till sist så vågade jag inte lita på att det någonsin skulle bli bra med gängtejpen.
 

magho403

Well-known member
Det hade naturligtvis varigt snyggt att fått det kopplat till ett hemlarm men för tillfället är det bara en ljudvsignal. Fyller ändå en funktion då anslutningen är placerad bakom en lådhurts och jag ser aldrig anslutningen om jag inte lyfter bort lådan först, nu hör jag om det börjar läcka och jag är hemma i alla fall.

Gängtätning med Lin är bättre eftersom det inte läcker ;-)
Hade ett rent h-vete att försöka få till det med gängtejp men jag var tvungen att ge upp eftersom det verkade alltid verkade läcka någonstans. Till sist så vågade jag inte lita på att det någonsin skulle bli bra med gängtejpen.

Hur funkar lin då? Köper man det löst och virar runt gängerna på samma sätt som gängtejpen?
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp