Gjort fel vid avkalkning, går det att lösa??

Henrik_p

New member
Hej,
Ny på forumet här o det tack vare att jag klantat mig rejält när jag skulle avkalka min Siemens EQ 7 plus o la avkalkningstabletten i pulverfacket o inte i vattenbehållaren. Kaffet är nu helt odrickbart:( nån som vet om det går att lösa?

Ända positiva var att jag hittade detta trevliga forum där jag börjat läsa många intressanta trådar..

Tacksam för hjälp!

//Henrik
 

Wilderwein

Well-known member
Hej!
Trist när man klantat till det men det händer oss alla då och då. Har du provat att köra ett vanligt rengöringsprogram med tablett där du la avkalkningstabletten? Det kanske rensar ut medlet.

Lycka till
 

hne

Well-known member
Kolla så inte avkalkninstabletten fastnat i tratten i höjd med utloppet från kvarnen. Hände på mitt jobb en gång i en jura-maskin. Var bara till att lyfta ur pulvertratten och peta ut tabletten baklänges så slutade kvarnen kaffeblästra en rengöringstablett varje kopp. Tog ett par ursköljningar men sen smakade det som det skulle igen.
 

Henrik_p

New member
Precis som du skriver hne upptäckte jag i förmiddags att tabletten fastnat där du beskriver. Den har dock lösts upp en del vilket är lite konstigt då det inte är vatten där men kanske kommer en del vattenånga dit eller nåt.

Har iaf kört rengöringsprogram med både avkalkning o rengöringstabletter flera ggr idag. Har blivit mkt bättre men inte bra. Kaffet är tyvärr inte drickbart:(

Kanske funkar om jag kör det några ggr till möjligen....

Har inte skruvat isär den än men kanske är nästa steg för en rejäl rengöring..
/Henrik
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp