Bezzera BZ13 DE PID

Hagalund

Well-known member
Hej,
Någon som har erfarenhet av Bezzera i allmänhet och av Bezzera BZ13 DE PID i synnerhet.
Tack på förhand för alla svar.
 

Kalas

New member
Hej,
Någon som har erfarenhet av Bezzera i allmänhet och av Bezzera BZ13 DE PID i synnerhet.
Tack på förhand för alla svar.
Hej!
Har en BZ10 (ej PID) sedan några veckor, med tillhörande kvarn BB005. Jag har dock inget att jämföra med eftersom det är min första maskin. Ångröret hade kanske kunnat vara mer vinklingsbart, men jag vet inte om det är bättre på andra maskiner. Annars är jag nöjd. BZ13 ska vara något snabbare i starten än BZ10, annars skiljer väl inte så mycket. Kan jag bistå med något mer?
 

exxy19

Well-known member
Det är väl i grunden nästan samma maskin som BZ07 men med lite annolunda panel och tvåkrets istället för HX.
Brygghuvudet är samma som BZ07 och är elektriskt uppvärmt vilket gör uppvärmningstiden snabbare. Jag har haft min BZ07 i snart 6 år nu.
Har blivit tvungen att byta två pumpar som slitits ut av vad jag tror är för vildsint backflushning samt packningar ocjh ett silfilter i brygghuvudet (slitdelar på alla maskiner).
Pumpen har för övrigt en dutycycle på 2 min på och en av, annars kan lindningen brinna (ULKA EX5-pump).
 

bauta

Well-known member
Har blivit tvungen att byta två pumpar som slitits ut av vad jag tror är för vildsint backflushning

Då måste väl din övertrycksventil ha fel inställning? Jag backflushar min Brewtus e varje kaffesession (2 ggr/dag) och pumpen har åtm hållit ett gäng år nu (5?)
 

Hagalund

Well-known member
Hej,
Tack för svaret. Jag är nybörjare och ditt svar är aningen för avancerat för mig. Det där med tvåkrets och dutycykle vet jag inte vad det är. Du har haft maskinen i 6 år tolkar ditt svar som att du är nöjd med maskinen ändå, eller?
Frågan är om det finns bättre alternativ för samma pengar(12995 Kr).
 

Kalas

New member
Det är väl i grunden nästan samma maskin som BZ07 men med lite annolunda panel och tvåkrets istället för HX.
Brygghuvudet är samma som BZ07 och är elektriskt uppvärmt vilket gör uppvärmningstiden snabbare. Jag har haft min BZ07 i snart 6 år nu.
Har blivit tvungen att byta två pumpar som slitits ut av vad jag tror är för vildsint backflushning samt packningar ocjh ett silfilter i brygghuvudet (slitdelar på alla maskiner).
Pumpen har för övrigt en dutycycle på 2 min på och en av, annars kan lindningen brinna (ULKA EX5-pump).
Bz07, BZ10 och BZ13 är alla av samma grundkonstruktion. Om jag inte missförstått allt så är HX = tvåkretsare = värmeväxlare. Att skilja från dubbelkokare.
Skillnaden mellan 07 och 10 är väl mest placeringen av ångröret. Skillnaden mellan 10 och 13 ska vara något snabbare uppvärmning av 13 från kallstart. Alla dessa är dock klart snabbare än E61. Siffrorna i modellnamnen syftar för övrigt på årtalet vid lansering.
 

exxy19

Well-known member
Ja det är jag som hade en tankevurpa, tänkte att tvåkretsare var dubbelkokare men det är ju samma som HX så att säga. Då verkar ju skillnaden mellan BZ07 och BZ13 mest vara kosmetisk. Vad gäller pumparna så verkar mina hålla ca 3 år. Nu senast så slutade pumpen bygga tryck efter att jag backflushat flertalet gånger för att få ut rengöringsmedlet. Jag tror att spolen brunnit då jag inte hittar några problem med pumpens mekanik. Pumparna är märkta med 2/1 vilket ska stå för att de klarar en dutycycle på 2 min på och sen måste de vila i en minut annars går de för varma.
Jag har funderat på om det kan vara övertrycksventilen som krånglat men tror inte det, bryggtrycket ligger på mellan 9 och 11 Bar beroende på malning. Jag lyckades faktiskt idag att mala kaffet så fint att det inte rann något alls utan att trycket gick över 11 Bar.

Det enda problem jag har haft med min maskin är pumparna vilket jag tror beror på att jag varit lite för aggressiv med upprepade backflushar.
Jag kan definitivt rekommendera en Bezzera.
 

bauta

Well-known member
Ytterligare en fråga om denna. Varför PID på en värmeväxlarmaskin?
Elektriskt uppvärmd bryggrupp för snabbhet låter väl bra, men sen en PID för att hålla temperaturen?
I en normal E61-maskin värmer du väl allt tills pressostaten slår ifrån (1,2 bar) och det självcirkulerande vattnet värmer brygghuvudet. Vid bryggning spolar du först ut vatten för att sänka temperaturen till bryggtemp.

Men eftersom det inte är en E61 kanske spolningen inte behövs?
 

Large

Well-known member
I en HX bidrar ju själva PID:en inte så mycket till värmestabiliteten då den stora termiska massan i kokaren och vattnet gör att systemet blir värmestabilt i sig. Sedan så har du ju den typiska värmeprofilen i brygghuvudet som för att bli någorlunda stabil måste flushas enligt konstens alla regler för att bli någorlunda stabil och där hjälper ju inga PID:ar i världen. Iaf inga som reglerar kokarens värme.
Fördelen ligger väl snarare i att ersätta pressostaten med något tystare och förhoppningsvis mer hållbart.
Pressostater är ju slitdelar som måste bytas med viss regelbundenhet. Elektronik kan ju hålla flera decennier om den har rätt kvalitet och är installerad så att den inte utsätts för fukt och överdriven värme.
 
Senast ändrad:

bauta

Well-known member
Att slippa pressostaten är nog bra, då de verkar vara en slitdel som du säger.
Men om det är en enkelkokare så ska det ju finnas två temperaturer: dels ångtemperaturen och dels bryggtemperaturen?
Som ju löses med flushning i en normal HX.
Kanske ångtemp/tryck på trad sätt i denna och brygghuvud via eluppvärmning och PID i denna?
 

bauta

Well-known member
OK, det blev Bezzeran.

Den har ju inte E-61 brygghuvud (men nånting ganska liknande). Bajonetten är lite vriden.

Om jag vill komplettera med ett filterhandtag (till blindfiltret), är det nån som har ett extra att sälja? Eller tips om var får man tag i det?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp