Har slutat göra espresso... 😕

Light Head

Well-known member
Jag har mer eller mindre slutat fixa espresso. Varför? Vad hÀnder?

Började med att jag separerade, flyttade till annan ort och trÀffade en ny kvinna.

Hon visade sig vara vÀldigt duktig pÄ perkulatorkaffe. SÄ nu blev det perkulator högt och lÄgt. Klart gott kaffe! Och det Àr dessutom, som om detta inte vore nog elÀnde att jag inte lÀngre anvÀnder min Rancilio Silvia, sÄ Àr det enklare fÀrdigmalda kaffe som gÀller.

Jaja, det Àr lite filosofiskt detta, men vad skall jag göra? Att smyga upp mitt i natten och mala lite bönor kommer ju vÀcka henne...
 

Magol

Well-known member
Ni kan ju fortfarande mala bönor till perkulatorkaffet. Det lÀr ju bli Ànnu godare, vilket Àven kvinnan kan njuta av.

Sen kanske du, precis som jag, har insett att du föredrar andra bryggmetoder framför espresso.
 

svartvest

Well-known member
Det har kommit in nya personer och tankar i livet helt enkelt. Men perkulatorkaffe..dÄ kan jag bara dra tvÄ slutsatser: du Àr blind av förÀlskelse eller att yttre traumaskada skadat dig svÄrt...
 

martink78

Well-known member

SjĂ€lv kör jag cleverdripper eftersom jag har smĂ„ barn och inte tid att stĂ„ och mecka, dessutom gillar jag att det Ă€r nĂ„gra parametrar mindre. Annars finns det ju hur mycket som helst, Aeropress, chemex, hario t.ex Är du van vid perkulator kan ju en mokabryggare vara nĂ„tt eller kanske en santos. Fast det blir ju ocksĂ„ lite lĂ€ttare kaffen i den tror jag.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Är perkulator en obra bryggmetod? Why? För hög temp? Hur Ă€r det dĂ„ med mokakanna?

Har tĂ€nkt just pĂ„ det dĂ€r med temperatur. Även i en vanlig kaffebryggare sĂ„ kokas ju vattnet. Blir det inte bĂ€ttre kaffe med vatten som bara vĂ€rmts till ca 95 grader? Typ presskanna, espresso och aeropress?
 
Senast Àndrad:

svartvest

Well-known member
Felet med perkulator Àr att vattnet snurrar runt och all garvsyra och trÄkiga smaker utsöndras. I en mokkabryggare Äker vattnet igen kaffet en gÄng. Tror att det Àr bara i perkulatorbryggaren vattnet gÄr runt flera varv.

Sedan Àr stigröret svÄrt att rengöra och har den fÄtt stÄ sÄ smakar det skit men inte nÀr man anvÀnder den dagligen.
 
Senast Àndrad:

BloodyMezzo

Well-known member
Ah. SÄ Ätercirkulering Àr tabu dÄ? Jag lÀr mig nya saker varje dag hÀr. :)

Det Àr lite roligt för jag har verkligen uppskattat perkulatorkaffe. Tyckte det blev lite mustigare kaffe hos mina pÀron nÀr min mamma köpte en perkulator. Men jag tycker det Àr lite snuskigt överlag med alla delar i kaffemaskiner som det stÄr vatten eller kaffe i Är efter Är och som inte gÄr att diska ur pÄ nÄt sÀtt. Min mockamaster tex som jag brygger i nÄn gÄng i kvartalet. Det ligger ju kvar gammalt Àckliga vatten i den efterÄt. PÄ sÄ vis Àr ju presskanna och mokkakanna vÀldigt bra bryggmetoder.
 
Senast Àndrad:

TheDude

Well-known member
Tabu Àr vÀl kanske inte rÀtt ord. Det finns inga rÀtt och fel bryggmetoder. Det enda som spelar nÄgon roll Àr ju att man sjÀlv blir nöjd med sitt kaffe, oavsÀtt vad andra tycker.
 

Senaste inlÀggen

Forumstatistik

TrÄdar
14,655
InlÀgg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp