Kaffebryggning

svartvest

Well-known member
Jag bryggde häromdagen på min chemex

60gr kaffe och 1000gr vatten men det färdiga resultatet blev 800 gr färdigt kaffe, så skall man ha en en 1 liter kaffe får man ta 1200gr vatten och 72gr kaffe...tänker jag rätt nu?
 
Senast ändrad:

edtbjon

Well-known member
Det låter i ditt exempel som om det skulle sitta 200g vatten i filtret och sumpen. Hmm, det där skulle jag nog kolla en gång till. ;)
 

TTobbe

Well-known member
Har aldrig kollat slutvikten men har reagerat lite då jag bryggt 2X18 gr med lilla Kalitan i samma kanna. Helt klar är att det blir en hel del vatten kvar i sumpen.
 

edtbjon

Well-known member
Jag har själv kört en del i Chemex (stor variant som lätt tar en liter...). Då nollade jag vågen efter att jag förblött/värmt filter och kanna samt hällt på kaffet. Med 1000g vatten blir min termos knökfull. (Konstpaus: Sprang ut och kollade termosen...) Det står en liter, men den tog 870g. Alltså håller kaffet kvar 130-140g vatten. Alltid lär man sig nåt. :)
 

Xenon

Well-known member
Jag skulle nog säga 1250 g vatten och 75 gram kaffe ifall du vill ha 1000 gram kaffe och bibehålla 6 g per 100 g vatten. (Önskad kaffevikt genom 0,8)
 

edtbjon

Well-known member
Ja, det handlar ju lite av hur man ska tolka "reglerna". (Själv lär jag mig att brygga "svagt" kaffe.). Ska man hälla 1000 på 60 kaffe eller ska det vara 1000 i kannan efter t.ex. 3 minuter? Lite tycke och smak. Dessutom typ omöjligt med chemex... Men 3 minuter är vad jag klart går för med typ 300-400 från 18-24g kaffe med Hario eller Kalita. Men det rinner långsammare med Chemex, det bara är så...alltså mer grovmalet med Chemex.
 
Senast ändrad:

Xenon

Well-known member
Måste först bara säga att det är såna här detaljerna som gör hobbyn så rolig, tur att detta forum finns 😉

Ifall någon ska dela med sig sitt "recept" till någon så borde det vara enklare att förhålla sig till total mängd hällt vatten då det är det som är enklast att mäta förutsatt att det bryggs mha en våg.

Alternativet är ju att nolla vågen efter att kaffet fått blomma, men då kan ju det ha droppat ner lite i kannan eller så är kaffet inte mättat och då blir det redan ett mätfel där.

Edtbjon, ja det borde bli mer grovmalet eller mindre malt kaffe ifall du vill ha samma rinntid som för tex Hario, men mängden vatten som blir i kvar i sumpen borde vara densamma(?) oavsett malgrad eller bryggmetod. Däremot så är det kanske omöjligt att i teorin få samma smak på ett Chemexbryggt kaffe versus tex ett Hariobryggt kaffe. Eller tänker jag fel...?
 

edtbjon

Well-known member
Det skiljer tydligt i smak mellan Hario/Kalita och Chemex, något som inte bara har med bryggtiden att göra. Det rinner långsammare genom det betydligt kraftigare Chemex-filtret till att börja med, varför det blir överextraherat om man inte mal grövre. Man behöver ju inte hålla på och finjustera med malningen som med en espresso-maskin, men visst rinner det olika fort med olika kaffen, beroende på t.ex. hur färskt det är o.s.v.
Jag har sett några proffs handbrygga kaffe (Bl.a. en demo på Kaffefestivalen som J&N höll i augusti, där Hario och Chemex demades parallellt.) och de har alla konsekvent kört 6-6,5g kaffe per 100g vatten. Alltså att de mäter upp ex. 18g vatten och häller på 300g vatten för att sedan plocka bort filtret efter 3 minuter (eller vad de nu har bestämt sig för. På Kaffefestivalen körde de samma kaffe och malning och Harion rann på typ nära 4 minuter medan Chemexen rann i närmare 7 minuter.
Den bryggmetod där man enklast och mest flexibelt kan leka med variablerna är i min mening Aeropress. Skillnaden där är att all vätska extraherar ungefär lika mycket, speciellt om man väntar lite längre, jämfört med de första starka men sura dropparna och de sista svaga beska vid traditionell bryggning.
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp