Lite nybörjarfrågor

johan12

Member
Hej!

Ligger lite i tankarna på att investera i en maskinpark för att kunna brygga lite espresso och tänkte därför kika lite ifall man kunde fått utrett lite frågetecken som dykt upp i letandet :)

Som jag förstått det nu efter att kikat runt lite så är kvarnen nästan viktigare än maskinen för att få en bra kopp? om så är fallet finns det någon tumregel när det gäller prisklass Maskin kontra kvarn?

Den andra fundering är vad man egentligen vinner på att köpa tex. en Rocket av högre rang istället för tex. en Silvia? Har varit lite inne i Hifi-djungeln och där stagnerar ju Prestanda/pris rätt duktigt när man kommer upp mot topp modellerna men är de extra 1000-lupparna motiverade här?

Och sista frågan som kanske lite hör ihop med dom föregående, ungefär vart bör man lägga sig prismässigt för att få grejer av kvalitet men som samtidigt kan motivera priset någorlunda? 10k känns nästan som ett instegspris?

Tacksam för svar :)
 

edtbjon

Well-known member
Jag köpte en beggad Vibiemme (här på forumet) för nåt år sedan. 7,5K och en kanonmaskin. Kvarn kan väl en Rocky duga, men jag köpte en Mahlköning från Danmark. (Jag ångrar inte kvarnen heller... :) )
Alltså, kan en begagnad välskött maskin ge dig en riktigt bra maskin. ... och ja, du behöver en bra kvarn.
 

henrik82

Well-known member
Utan att äga en maskin så ska jag ge dig svaret på fråga två, om du är ute efter ren espresso så köp en lite "enklare" maskin som har pid, men du kan strunta i h/x eller dubbelkokare. Men om du ska göra mjölkbaserade espresso drycker så skulle jag gå för en dubbelkokare och då satsa högt upp som en Izzo Alex Duetto III V5 eller Profitec Pro 700 och kvarn till dem Quamar Q50E.
Men som edtbjon säger så kan du finna en bra maskin till ett bra pris på blocket.

http://www.kaffecompagniet.se/espressomaskiner/manuella-professionella/izzo-alex-duetto-iii-v5/
http://www.kaffecompagniet.se/espressomaskiner/manuella-professionella/profitec-pro-700/
http://www.kaffecompagniet.se/kvarnar/quamar-q50e/
 

johan12

Member
Hmm, Ja nu vet jag ju inte vad det blir men att kunna göra Cappucino osv. vore ju rätt trevligt fast frågan är om det är såpass trevligt så det är värt 10k+ extra ju :/

Samtidigt är man ju lite sån så att om man spekulerar i ett köp tillräckligt länge så kommer "lägger man till 500sek kan man ju få den"-effekten göra att man ändå är uppe i dom pengarna dock.

Izzo:N såg ju väldigt fin ut om inte annat men gör sig en sån kvarn sig bra till den eller borde den ha nåt i högre klass för att undvika flaskhals?

ÄR det nåt mer man ska tänka på när det kommer till kringutrustning sen? verkar ju gå att lägga 5 siffrigt på det med :S
 

henrik82

Well-known member
Vad jag har läst mig till så skiljer det inte så mycket på Quamar Q50E och Mazzer Mini Electronic A förutom priset.

Det är en dyr värld, men tycker man om hantverket och älskar sina kaffe prylar så är det värt det ;)
 

svartvest

Well-known member
Det finns inga genvägar till det perfekta kaffet...Börjar man tänka på vad man lagt ner i kaffe och kaffeprylar...så är vi i en ny bil...men kaffe smakar bättre. Det är ett intresse och som alla intressen så kostar det, men frågan är vad och vilken bryggmetod som man är intresserad av...Espresso är den mest maskinkrävande och förmodligen den svåraste att få till både i smak och utseende.
 

svartvest

Well-known member
Skall vi säga Volvo xc90 om man räknar bryggparken men framförallt allt kaffe som man druckit. Jag började nörda in mig runt 2000 så det har blivit en del...risken är väl att man närmar sig Bugatti..
 

johan12

Member
Det finns inga genvägar till det perfekta kaffet...Börjar man tänka på vad man lagt ner i kaffe och kaffeprylar...så är vi i en ny bil...men kaffe smakar bättre. Det är ett intresse och som alla intressen så kostar det, men frågan är vad och vilken bryggmetod som man är intresserad av...Espresso är den mest maskinkrävande och förmodligen den svåraste att få till både i smak och utseende.

Fick mig att tänka på denna ^^

Men vi pratar 6siffriga belopp här med andra ord?:0
Det hela tåls nog att fundera på lite men i de flesta fallen så är det ju trots allt lika bra att slå rätt stort från början istället för att stega uppåt :)

När det kommer till utseendet så är det latte-art typ du pratar om?
 

svartvest

Well-known member
Ja har man sysslat med detta under 15 år så blir det en slant...sedan är det beror det väl också vilken person du är jag har fått en god espresso från en Gaggia classic med kvarn. Själv är jag en som spanar och sparar länge. Första kvarnen köpte 4-5 år innan maskinen. Min upplevelse är att det var inte så svårt när jag väl kom igång..men så har man höjt ribban för smak och utseende. Utsseendet tänker jag främst på latte-art.

Sedan är det så att man vill ju prova och testa, olika bryggare och kaffen och visst drar det iväg men som sagt du skulle klara dig med en Silva och Rocky kvarn för att göra en en espresso eller en god cappoccino.
 

hne

Well-known member
Jag är nog uppe i 45000 om man ska räkna in bönorna, och det ska man väl. Mina andra hobbys är ungefär samma: musikinstrument 43000, kamerautrustning: 42000. Delar man det över 20 år är det en femhundring per månad. Sen har jag ju inte kvar allt utan har bara räknat inköp minus vidareförsäljning.

Men 20000 för maskin+kvarn kommer man väldigt långt på. Det är tyvärr inte många maskiner mellan 5000 och 15000 kronor. Kvarnar kryllar det av kompetenta modeller mellan 3500 och 6000 kronor. Man kan dessutom spara rätt mycket på köpa begagnat.
Så ja, kompetent espresso startar kring 8500:- och när man tittar uppåt och närmar sig 12000:- blir det lätt ett hopp till 25000:-
 

TTobbe

Well-known member
Det nämns 3 olika varianter av maskiner.

1, Enkel kokare här är det Rancilio silva som oftast nämns. Men det fins många andra märken. Ganska billiga och inte så komplicerade maskiner. Går att montera elektroniskt temp regleringssystem en så kallad PID. Blir med det dyrare.

2, HX eller så kallad värmeväxlare här fins det massor av olika märken och storlekar. Dessa maskiner går att hitta till bra priser begagnade men kräver oftast en del omvårdnad innan de funkar som det ska.De är lätta att mecka med om man är lite händig och elektroniken är enkel.

3, Dubbelkokare är de dyra maskiner som nämnts och länkats till. Dessa är ganska komplicerad och mycket elektronik.

Hoppas detta gjorde dig lite klokare. Jag har idag inge espressomaskin utan brygger kaffet manuellt med en Chemex bryggare. Har bara haft HX- maskiner men dem har jag gjort fantastiskt kaffe med. Men espresso kräver tålamod och övning. En dyr maskin gör inte gott kaffe om du inte kan. Tror att många faller där och tappar intresset.
Mitt råd är att skaffa dig en begagnad HX-maskin och börja att förstå vad det handlar om att göra espresso.
Så började jag men kom fram till att bryggkaffe var min grej.

Älskar espresso fortfarande men inte hemma.
 

johan12

Member
en bezzera BZ07 med PID och en Mazzer Mini Electronic A får jag till runt 20k, Vad tror ni om det? alternativt skulle man ju då kunna köra Quamar-kvarnen.

En Rancilo rocky med PID blir ju ca. 7k och då får man ändå hålla på och mecka med den själv. Bezzeran har värmeväxlare och inbyggd PID vilket känns mer vettigt?

Velig är bara förnamnet men hoppas ni har förstående ^^
 

TheDude

Well-known member
PID fungerar klockrent på enkel kokare (SB) och dubbel kokare (DB), men på en värmeväxlare (HX) känns inte det som en bra lösning. Själva poängen med en HX är ju att man ska kunna skumma mjök och brygga kaffe samtidigt och eftersom det inte går att reglera temperaturen oberoende av varandra i värmeväxlaren och stora kokaren, så känns det som om man ändå måste göra coolingflush innan varje bryggning. Så då kommer PIDen att användas som en dyr (fast lite mer exakt) pressostat. Jag personligen tycker inte det känns värt att lägga pengar på en PID på en HX-maskin.

Jag kanske ska lägga till att jag inte suttit och läst in mig på hur olika HX-maskiner har sina PID:ar monterade, utan mer funderat hur det borde fungera, så det kan vara så att jag missat någon extremt fiffig detalj som gör att allt faller på plats. Någon som har mer kunskap i ämnet får gärna fylla på med mer info.

Lite mer läsning finns här:
http://www.home-barista.com/espresso-machines/why-pid-hx-machine-t3697.html
 

johan12

Member
Det är ju sant iofs nu när du säger det. en Bezzera Unica eller Classika II kanske är mer vettigt för en person?
Läste lite om att en H/X kokare gör sig bäst vid väldigt frekvent använding? alltså många koppar i rad?

Då kan man lägga antingen mer på kvarn och lite lull lull eller helt enkelt ha några slantar kvar i plånboken :)
 

exxy19

Well-known member
Bezzeran har ju elvärme i brygghuvudet och är enligt mig väldigt tempstabil oavsett om man flushar innan eller inte.
Jag är för övrigt väldigt nöjd med kombon BZ07 och Mazzer mini E modell b som jag kört nu i ca 4-5 år.
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Man kan ju säga så här angående kaffebryggning! Man kan få ett fantastiskt kaffe med en fin kvalitetskvarn och en 300kr aeropress, men man får ett urdåligt kaffe med en dålig kvarn och en fin svindyr espressomaskin! Så kvarnen är det viktigaste. Nu har ju jag ingen espressomaskin längre, då jag föredrar andra bryggmetoder. Men lägg hellre mer pengar på kvarnen!
 

kafferookie

Well-known member
Tycker de låter som du ska ha en instegsmodell om du ska "kunna brygga lite espresso". Ska man investera 20 papp i kaffemaskiner så får man ju verkligen ha ett intresse. Själv har jag ett jätteintresse men kör fortfarande på min silvia och rocky då jag tycker det är alldeles för mkt pengar om man ska köpa de man verkligen vill ha, men en vacker dag så kommer jag göra det. Men jag hade aldrig fått för mig att köpa det som första maskin innan man vet att detta verkligen blir en hobby. Du kan göra grymma espressos på en silvia, likaså cappuccinos, skillnaden är väll att det tar längre tid och att du kanske måste sätta dig in lite mer i skapandet, något jag inte ser som en nackdel.
 

ArcticDreamers Rapture

Well-known member
Sen har det att göra med vad man gillar för kaffe bäst och vilket intresse man har för olika typer av brygg-metoder! Då kommer ju de dyra investeringarna till pass! Jag älskar gott espressokaffe, men är inte speciellt intresserad av själva brygden! De gånger jag är sugen på espresso så går jag till någon bra bar och köper! Skulle hellre äga en superbra kvarn för 20000kr typ någon Ditting, Mahlkönig eller liknande, än en espressomaskin för 20000kr!
 
Topp