Störst på kaffe – världsmästare på besprutning

MrMartini

Well-known member
fy fan, får en att sluta vilja dricka kaffe. finns det några bra ekologiska alternativ (dricker passalacqua idag)? betalar gärna mer för fullgott ekologiskt alternativ

ser man till t ex vin så är de ekoloigiska alternativen få och de som finns är sällan bra. utbudet och marknaden är för liten (ett moment 22 månne?)

hujeda mig, vad göra?
 

Ampalang

Well-known member
Skulle nog säga att om det inte står något på J&Ns bönor är det i huvudsak underarter av Arabica. I detta fallet står ju det klart och tydligt att det är
Etiopien Hafursa
Etiopien Yirgacheffe
Sumatra Gayo
Nicaragua PROCAFE
 

henrik82

Well-known member
En sak som inte nämns i artikeln är att det mesta kaffet som du köper av "specialkaffe" företag som t.ex. J&N och drop coffee är ekologiskt odlat men bönderna har inte råd att betala för certifikatet och det är samma med fair trade. Att ha dessa märkningarna kostar för bonden medans J&N märker sitt kaffe med direct trade när dem köper sitt kaffe från bönderna eller kooperativen.
 

MrMartini

Well-known member
En sak som inte nämns i artikeln är att det mesta kaffet som du köper av "specialkaffe" företag som t.ex. J&N och drop coffee är ekologiskt odlat men bönderna har inte råd att betala för certifikatet och det är samma med fair trade. Att ha dessa märkningarna kostar för bonden medans J&N märker sitt kaffe med direct trade när dem köper sitt kaffe från bönderna eller kooperativen.

har du belägg för detta? det låter ju helt vansinnig och kontraproduktivt. vidare ser jag ingen anledning för en producent att odla ekologiskt om de inte kan uppvisa certifiering för det utökade arbete och kostnader detta innebär. har svårt att tro att någon gör det enbart från djupet av sitt hjärta
 

bauta

Well-known member

henrik82

Well-known member
Mitt belägg för uttalandet är att jag va på en föreläsning med Graciano Cruz förra året och en föreläsning i år med Felipe Croce och Marcos Croce i år på Kaffefestivalen som Johan och Nyström arrangera. Båda dessa pratade om certifiering, men Graciano förklarade det väldigt enkelt och bra. Om du inte behöver ett certifikat för att få kaffet sålt så behöver du inte betala en tredje part för att dem ska komma och göra kontroller på att allt går rätt till. J&N har löst detta genom att använda ett eget certifikat (se länk nedan). Men jag har även pratat med Tim Wendelboe som är en av personerna bakom Nordic Approach (som är kaffeimportör och säljer till bl.a Drop Coffee), och vad dem gör när dem vill köpa kaffe från en bonde är att dem börja med att ge sina krav och ett av dessa är att det inte ska besprutas, inte sagt att bonden sluta direkt med detta men inom en snar framtid så skal besprutningen upphöra helt. Sen har jag lyssnat på några podcast där olika kaffe importörer har varit med och dem har sagt samma sak som Tim att besprutningen måste upphöra om dem vill sälja sitt kaffe till dem.

Ett väldigt bra alternativ till besprutning är att göra som man gör i Etiopien man låter kaffet växa ihop med andra växter som t.ex bananträd om ger skugga åt kaffet som gör att kaffet mognar lite långsammare men ger en bättre smak sen så har man andra plantor under. Vad man gör med denna metoden är att när man blandar olika växter så kan man få in mer djurliv som t.ex fåglar som äter insekterna och på så sett skapa en ekologisk cirkel.

Certifikat är både bra och dåligt den bra saken är att den ger dig en upplysning om produkten som att den är ekologiskt odlad, men vad man ofta glömmer är att det är en bonde i ett väldigt ofta fattigt land som måste betala för certifikatet inte du och jag, för om du går in i din lokala butik och titta på prisskillnaden mellan icke ekologiskt och ekologiskt kaffe så är den inte så stor och det beror inte på att vi köper så mycket att priset har gått ner utan att den stora kaffe producenten inte är villig att betalar mer för den.

Känner att det kanske blev lite rörigt men jag hoppas att jag fick fram ett okej svar i alla fall :)

http://johanochnystrom.se/kaffe/direct-trade/
http://johanochnystrom.se/kaffe/direct-trade/croce/
 
Senast ändrad:

henrik82

Well-known member
Jag glömde att om du köper grönsaker från Polen så är det 90% chans att det är ekologiskt för bönderna där inte har råd med våra fancy bekämpningsmedel och gödningsmedel ;)
 

Jay

Well-known member
Certifikat är både bra och dåligt den bra saken är att den ger dig en upplysning om produkten som att den är ekologiskt odlad, men vad man ofta glömmer är att det är en bonde i ett väldigt ofta fattigt land som måste betala för certifikatet inte du och jag, för om du går in i din lokala butik och titta på prisskillnaden mellan icke ekologiskt och ekologiskt kaffe så är den inte så stor och det beror inte på att vi köper så mycket att priset har gått ner utan att den stora kaffe producenten inte är villig att betalar mer för den.

Man bör också komma ihåg att det som skiljer Special från de industriella är kvaliteten på kaffet, vilket gör att kaffepriset i sig är högre, men också högre för slutkonsument (som då också är villig att betala ett högre pris). Av egen erfarenhet från Etiopien just så kan man efter förhandlat pris X lägga till Y kronor för att få samma kaffe fairtrade- och ekocertifierat, d v s det är ett pris främst för slutkonsument, inte för bondens premium.

Varje konsument borde fråga sig själv vad det är för kvalitet på ett kaffe, och vad bonden får i handen, om det kostar 100:-/kg och 120:-/kg för fairtrade etc. när Special kostar runt 450:-/kg till slutkonsument...
 

Jay

Well-known member
ser man till t ex vin så är de ekoloigiska alternativen få och de som finns är sällan bra. utbudet och marknaden är för liten (ett moment 22 månne?)

just vad gäller vin är det ju inte utbudet och marknaden det är fel på i första hand, utan Systembolag som upphandlare. man tror, liksom killen i reportaget från Brasilien, att konsumenten inte är villig att betala för ekologisk odling. det är för krångligt att köpa de vinerna för oss i Sverige helt enkelt...
 

martink78

Well-known member
Om kostnader för fairtrade och ekocertifiering har det väl skrivits en hel del artiklar om så det borde inte vara svårt att googla fram artiklar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp