Bästa kaffekvarnen för espresso, obegränsad budget

Amarella

New member
Hej!

Jag undrar vilken kaffekvarn som är bäst.
Ska användas till en La Marzocco Linea mini.
Får kosta vad som helst.

Mycket tacksam för alla tips! :)
 

kafferic

Active member
Mahlkönig EK43.
Det beror också lite på hur du använder kvarnen. Om man trots obegränsad budget inte vill slänga en massa kaffe så, om det är för hemma bruk, så beakta mängden malet kaffe som ligger kvar i kvarnen. Vad jag vet är det få kvarnar som minimerar detta på ett bra sätt. Versalab M3, Mahlkönig EK43 och HG One är de jag känner till... Finns säkert flera.
 

svartvest

Well-known member
Nu börjar kvarnarna i tråden bli en högre klass än Linea Mini. Det är en fin maskin, men sjönk i mina ögon med en "fuskpaddel" hade den varit riktig så hade maskinen haft högre kurs hos mig.
 

Amarella

New member
Tack så mycket för alla svar!:)
svartvest, vad är nackdelen med "fuckpaddel" och vilken maskin skulle du rekommendera istället?
 

svartvest

Well-known member
Nackdel det är inte en paddelmaskin utan en knapp som halvvägs knäpps på, på en riktig paddel maskin så kan du dra lite vatten och sedan fullt tryck, i korta drag. Jag skulle nog titta på en Ambient&spresso eller LM Gs3, jag vet inte vad en LM Mini går för nu men A&S tycker jag vara en riktigt fin maskin, dock har jag inte klämt på en än.

http://www.baristashopen.se/kaffe/espressomaskiner/
 

Wilderwein

Well-known member
Bäst på vad undrar man ju.... Men vill du ha ett jämt resultat när du maler kan jag rekommendera Ceado E37S eller E92 beroende på om du gillar konisk eller en flat grinder.

Om du inte har någon budget för espressomaskin skulle jag personligen köpa mig en synesso 1 group. =)
 

henrik82

Well-known member
När jag va på kaffecompagniet sist och tittade på espressomaskin så sa han där att Ambient&spresso är en väldigt bra maskin men den är inte så mycket bättre än Profitec Pro 700 så att det är värt 14000 kr till. Du får väldigt mycket kaffe för dem pengarna, men om du nu inte har en max budget och titta på en LM GS3 så är det ca 56000 kr om du inte special beställer en GS3 Strada då dubblas priset men du får en mycket bra maskin och synesso 1 group är ca 99000 kr sen får du inte glömma Slayer 1-group vad priset är vet jag inte men tippar på samma som Synesso. Vad LM Linea Mini kostar har jag inge aning om.

Profitec Pro 700 22500 Kr
Ambient&spresso 36400 Kr
LM GS3 56000 Kr
synesso 1 group 99000 Kr
Slayer 1-group 99000 Kr
LM GS3 Strada 100000+ Kr

När det kommer till kvarn så gå till alla kaffe ställen i din närhet och se vad dem har, dem flesta bra ställena här i Oslo har Mazzer eller Mahlkönig EK 43.
 

Amarella

New member
Tack för grymt bra svar! :)
Kanske ska satsa på en GS3 då. 9 av 10 av mina favoritställen i Göteborg har la marzocco, tänkte således att LM var bäst?! Men kanske inte då?
Vad har era favoritställen för maskiner?
Är det skillnad på maskiner för hemmabruk och de som de använder på caféer?
 

svartvest

Well-known member
LM är en bra maskin en arbetshäst, Simoneli black eagle och så fin maskin. Synesso och Slayer fina maskiner och de är byggda för att göra espresso på löpande band. För en hemma maskin finns inte det behovet. Att ha en 2grupp hemma tar massa plats och har stora kokare som du inte behöver därtill att du måste ha dem fast kopplade till vatten men det ett litet problem. Är det din första maskin? Vad är dina behov?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp