Tips på bra maskin som gör GOTT kaffe.

Kaffetime

New member
Hej
Är ny på forumet och vill få tips på en bra halvautomatisk maskin som gör GOTT kaffe. Har haft en AEG i tio år som nu gått i graven. Var nöjd med både kaffet och användarfunktioner. Har tittat på Rancilio Silvan som får både ris och ros men kan tänka mig att gå upp i pris mot 8000. Tacksam för tips!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det finns inga maskiner som gör gott kaffe. Detta avgörs av den person som gör kaffet och av vilket kaffe som används. Sedan är vissa maskiner bättre gällande kontroll av parametrarna än andra, givetvis...

En sak du inte ska hoppa över dock är kvarnen. Den är viktigare än maskinen om målet är en fin kopp.

//Stefan (som för tillfället enbart kör V60; längtar efter maskinen som är på verksta'n)
 

Ampalang

Well-known member
Själv fuskar jag med riktigt bra kvalitet på bönor samt recept från en Svensk baristamästare som jag tweakar lite efter behov samt rent rent rent skallar stridsropen här hemma.
 

svartvest

Well-known member
1 Bra kvarn
2. Maskin

Vet inte hur AEG espressomaskin är de är inte stora på espressomaskiner om jag säger så. Är det espresso du är ute efter eller gott kaffe? Om det är bara gott kaffe i allmänhet skulle jag köpa en Vario kvarn med våg och en espropress...eller en hario W60 eller en chemex.

Silvan är det som är instegmaskinen för många här på forumet. Jag är fan av stegkvarnar som gör att jag kan snabbt ändra mellan olika grovlek och bryggmetoder. Rocky typ
 
Topp