Hur använder jag en Bialetti, Moka Express?

Ariph

Member
Jag har nyligen flytta in i ett kollektiv här på Hisingen i Göteborg med två andra.
Det är typ bara jag som dricker kaffe regelbundet. Ska nog införskaffa nån kaffekokare eller maskin senare.

Men det är så att en av killarna jag bor med hade en italiensk flickvän. Hon glömde kvar sin Bialetti, Moka Express.
Därför undrar jag hur man använder den? Vilket kaffe passar bäst att tillaga i den.
Jag gillar starkt kaffe, riktigt starkt kaffe.

Tack på förhand.
 

Ariph

Member
Inte bästa videon men den får fram budskapet.
Mängd vatten och kaffe beror på storleken på just din bryggare.
Och ja det finns färdigmalet kaffe i typ ICA-kvalitet om du inte har budget för en kvarn.
Och jo förresten, en spis fungerar alldeles utmärkt.

https://www.youtube.com/watch?v=fRdCic2f7PI

Aha, jag kollade på en video. I den videon använde han Lavazza kaffe. Han gav nog förslag på andra kaffe sorter också.
Får väl åka till en välsorterad kaffe butik här i Göteborg och pröva mig fram. ;)
En kompis sa att det blir gott kaffe med en Bialetti. Men om man vill ha extra gott så ska man skumma mjölk till.
Spis tar nog längre tid än låga med gasol som mannen hade i den videon jag tittade på den här snubben: https://www.youtube.com/watch?v=Lim8HacSka4

Tack för tipset!
 

TTobbe

Well-known member
Fins trådar här på forumet om mokan. Men kör du på spisen så häll i kokande vatten från vattenkokaren.
 

Ariph

Member
Fins trådar här på forumet om mokan. Men kör du på spisen så häll i kokande vatten från vattenkokaren.

Vad är fördelen med att köra med kokande vatten från vattenkokare? Har testat båda. Kan nog märka lite annorlunda smak mellan de två sätten.
Ska testa lite arabiskt kaffe ganska snart.
 

TTobbe

Well-known member
Vad är fördelen med att köra med kokande vatten från vattenkokare? Har testat båda. Kan nog märka lite annorlunda smak mellan de två sätten.
Ska testa lite arabiskt kaffe ganska snart.

Tiden, använder du kallt vatten tar det längre tid och risk att det blir för varmt så att du bränner kaffet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp