Vilken temperatur får ni av er kaffemaskin?

petrho

Member
Vore intressant att höra vilken temperatur ni får från:

Varmvatten
Espresso
Kaffe

Gärna på varmaste om ni kan välja. Känns som min Jura kaffemaskin ger för taskig temperatur
 
Senast ändrad:

Ampalang

Well-known member
Kollade som snabbast hetvattnet på min maskin ( det som jag använder när jag gör droppkaffe ) och där hade jag enligt mjölktermometern 94C vilket känns rätt ok för det ändamålet.
 

Ampalang

Well-known member
Mjölktermometer är inte bästa redskapet...
Första skottets temperatur får bli "inconclusive", landade på 45C enligt termometern men jag kan garantera att det var snäppet varmare.
Kanske kan vara av intresse att min formel för espresso är 20-21g kaffe i portafiltret, 35sekunder och få ut 35g.

Kör eventuellt en lungo senare idag...
 

edtbjon

Well-known member
Jag antar att du undrar huruvida din maskin fungerar som den ska. Som vi inte pratar om en kaffebryggare för 129:- från Rusta utan en ganska avancerad maskin är nog som du säger en mjölktermometer inte rätt verktyg. :nowink:
Det blir ju lite konstigt att mäta temperatur på t.ex. den färdiga espresson. Tempen där påverkas (kyls) av så mycket annat, omgivningen, koppen du brygger i/till... Det (i min mening) vettiga är att försöka kolla tempen direkt på vattnet som kommer ut, t.ex. med en liten spetsig termometer och när man flushar maskinen.
Sedan kan du ju leta upp verkstadsmanualen på nätet om det finns någon. Där står det nog en del om hur och var du egentligen ska mäta. Det finns säkert mer allmäna manualer/instruktioner också. Själv har jag en begagnad Vibiemme och det finns tredjepartsmanualer som beskriver "allt".
2015-09-14 11.42.36.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp