Dropptorn DIY

svartvest

Well-known member
Har spanat in snygga dropptorn..principen är ganska enkelt men var kan man hitta snygga glasdelar? Har luskat runt på olika lab sidor men det är svårt när man inte vet vad delarna heter. Vad kallas droppkranen eller behållaren med kran...har ni några tips på sidor eller vad saker heter hör av er.
 

henrik82

Well-known member
Ja det är något som jag har funderat på att göra, för den är ju ganska billigt ca 1600kr. Sen har jag ju fördelen att min bättre hälft är silversmed :)
 

henrik82

Well-known member
En snabb googling på unsahHlab så hittade jag det ;) Du vet svartvest man måste fråga overlord google för det vet allt ;)
 

svartvest

Well-known member
Nu så har man fyllt jämnt så det blev en kaffeslant... tanken på ett kall bryggnings torn har följt mig... men vilket skall man köpa... lutar åt yama tornet... men finns det något annat.. skall finnas reservdelar...
 

svartvest

Well-known member
Delar till en kall bryggningstornskulle gärna vilja få input om detta..
På denna sida:
https://hembryggning.se/tratt-funnel-of-chemical-tolerant-plastic220mm-dia.html

Finns det stora trattar 3.8l finns även hållare samt reduceringrör från 40mm till 8mm

På denna sida finns kranar för att ställa in vatten droppet.
https://www.hydrogarden.se/odlingss...blumat-bevattningssystem/blumat-8mm-kran.html

Tänker använda röret från en aeropress med filter... ner i en skål...

Simsalabim ett kallbryggningstorn...
 

Jonken

Well-known member
Säker på att du kommer kunna ställa in dropp med den där kranen? Skulle tro att det behövs något i stil med en nålventil.
 

svartvest

Well-known member
bra fråga..men skulle kunna gå ner ännu mer i storlek och använda en luftnippel från zoo affären...den vet jag fungerar...
 

Ferlin

Active member
20190423_012153.jpg20190423_012132.jpg20190423_012153.jpg20190423_012235.jpg20190423_012132.jpg20190423_012145.jpg

Nått sådant här kanske skulle funka kan man ju koppla in sig på själv så får man sitt kaffe dygnet runt.
Har använt mig av sådana här för mina chili odlingar bla.
Går att få några stycken.
Dessa är för blodtransfektion samt närings dropp.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp