Uppfinnaren bakom Aeropress

bauta

Well-known member
Roligast är att han återanvände pappersfiltren i en vecka tills hans fru sa åt honom:

"You reuse your filters? I did for years. And my wife was always saying to me, “Alan you don’t have to reuse filters, you have all the filters you want,” so I’m not doing it so much anymore."
 

edtbjon

Well-known member
Ja, filtrena håller hur länge som helst. (Men hemma använder jag stålfilter... :) och ja, det håller verkligen "hur länge som helst"... :) )
 

nylndr

Active member
Intressant! Jag har varit sugen på att testa Aeropress men gillar mer "rena" koppar som man får av V60. Kanske får testa ändå. Har också tänkt mig ett metallfilter i så fall, edtbjon, vilket märke är det på ditt filter?
 

bauta

Well-known member
Jag var ett tag inne på att skaffa ett guldfilter till AP'en, men avstod då det förtar lite av den mkt snabba diskningen e bryggning. Tryck ut pucken och skölj av bottendelen - klart. Framförallt vid friluftsliv som tex kajak strålande enkel disk. Filtret nog lite meckigare att diska.
 

edtbjon

Well-known member
Intressant! Jag har varit sugen på att testa Aeropress men gillar mer "rena" koppar som man får av V60. Kanske får testa ändå. Har också tänkt mig ett metallfilter i så fall, edtbjon, vilket märke är det på ditt filter?
Jag har testat med flera, men det som funkar bäst för mig är Kaffeologie S Filter. (Den lilla nackdelen med det filtret är att det sitter i en lite tjockare kant, så det blir lite tajt när man ska sätta/skruva på locket. Men jag tycker kaffet blir bättre...)
Du kan variera med tider och malning för olika smak på samma sätt som för Harion. Total tid i Harion brukar jag lägga på typ 3 minuter, medan jag ligger en bit under 2 med Aeropress. HIttar man väl rätt med AeroPressen blir den koppen svårslagen. ... och det är inte så svårt att hitta en bra bryggprofil. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp