Ny bok Rostningsmanifest av Rob Hoos

edtbjon

Well-known member
Jag beställde precis från den tyska sidan. (Välj shop...) Det kostade €30 med långsam frakt (7-17 dagar).
 

edtbjon

Well-known member
Ja, det var därför jag tog den från Tyskland. Det är lätt att missa att man kan byta till en shop i andra länder (hos just den här leverantören).
 

edtbjon

Well-known member
Nu var det ju billig långsam frakt, så tyvärr inte. Jag vill ju ha boken som typ igår, så det var kanske dumt att inte lägga på några kronor för snabbare frakt... :mellow:
 

edtbjon

Well-known member
Det var en lång väntan, men den kom för en stund sedan. Har hunnit bläddra lite och den verkar mycket matnyttig. Det är en bok (hmm, 66 sidor...) med mycket information, så det blir flera läsningar och många egna experiment. Dyr, kan tyckas, men det handlar om en mycket liten publik och därmed minimal upplaga. (Inte Millenium precis... :) )
Jag gjorde några rostningar i torsdags, med samma sluttemp men olika vägar dit och resultaten blev mycket olika i koppen. Efter det jag sett i boken hittills bör man efterhand kunna lägga upp en strategi för hur man ska styra detta på ett kontrollerat sätt. Kommer jag en bit framåt i mina kunskaper och förmågor är mycket vunnit, i form av ännu godare kaffe.
Jag återkommer med någon rapport när jag dels har läst igenom, dels har testat lite. (Sedan blir det väl att läsa, testa, läsa, testa, läsa, testa...)
 

bauta

Well-known member
Hmm, fundrar oxo. Men ingen svensk handlare som är på G att ta hem? Ping @rawcoffe eller @kaffecompagniet
 

edtbjon

Well-known member
Hmm, fundrar oxo. Men ingen svensk handlare som är på G att ta hem? Ping @rawcoffe eller @kaffecompagniet

Tja, det skulle vara någon av de du nämner, eller varför inte @rostakaffe ???

Lite mer om boken... Jag har ännu inte läst klart första vändan, då det är mycket info på liten yta s.a.s. Men helt klart är att där Scott Rao's bok var ett bra förstaval som bok så är detta en klar fördjupning. Efter att ha försökt lära mig hantera min kafferost (Huky 500 som ni nog vet...) och använt Raos principer så tycker jag mig ha hyfsad koll på hur jag ska styra rostningen under olika faser. Men vad som händer och vilka skillnader det blir om man ändrar lite i profilen här eller där går mr Rao bara in på helt kort. Rob Hoos ägnar i princip hela boken boken åt just dessa små (eller större) förändringar/justeringar av Maillard-fasen resp. utvecklingsfasen (development phase) och hur de förändrar kaffet.
Ytterligare skillnad är att Raos bok mycket handlar om hur man styr sin kafferost rent fysiskt, avseende gas/luft å så för att nå fram till ett "bästa" resultat. Rob Hoos bok handlar mycket lite (inget alls?) om hur man kontrollerar kafferosten men desto mer hur man profilerar själva rostningen.
Det är definitivt nästa steg från att bara producera en "snygg" Delta-BT eller RoR kurva. För min egen del blir det till att gå från min kafferosts "sweet spot" på typ 400g till att hitta vad som är minimum (kanske 100g) och börja testa. Tur att jag tycker att det är kul att rosta kaffe... :)
 

edtbjon

Well-known member
OK, då ska jag nog börja med Rao's bok.

Det är denna "The Coffee Roaster's Companion"?
Det är "denna där ja" :) Men, det beror på var du står, alltså hur mycket du redan vet om rostning. Hur som helst är den absolut värd att läsa flera gånger. (Jag lär själv återkomma till den igen, allt eftersom jag vecklar in mig mer i hur man utvecklar en bra smak... :) )
 

martink78

Well-known member

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp