Kaffekvarn för bryggkaffe

Hej
Ska köpa mig en mocamaster kaffebryggare och nu undrar jag om ni kan rekommendera någon bra kaffekvarn?, (posta gärna länk om ni har möjlighet)
 

TheDude

Well-known member
Det normala är att man vill mala ett visst gram malda bönor. Hur många gram malda bönor man vill mala beror på vilken bryggmetod man har valt att brygga för och vilken typ av kaffebönor man använder. Så hur många gram bönor man ska ha per kopp färdigbryggt kaffe varierar och det är därför inte möjligt att ställa in på en kvarn.

Om du kollar på denna kvarn (se länken som UbbeK postade) så står det att "Timerfunktion för korrekt mängd kaffe varje gång" så man kan mala en viss tid. Vill du ha en kvarn som man mala ett visst antal gram får du satsa på en dyrare (mer info här http://coffeegeek.com/opinions/coffeeatthemoment/04-19-2011)
 

edtbjon

Well-known member
Hej
Om man vill ha normal styrka så hur många gram bruka man ha då?(ett ungefär bara)
Som de andra sa så är 6g kaffe per 100g vatten en bra början.
Jag kom just hem från Johan&Nyströms "Kaffefestivalen", där jag pratade med några proffs. Små justeringar i bryggteknik, mängd kaffe/vatten etc. kan göra ganska stor skillnad i koppen.
Själv körde jag tidigare med uppåt 8g kaffe per 100g vatten. Men kaffet smakar faktiskt mer när jag justerade (förbättrade och blev mer noggrann) min bryggteknik och sänkte mängden kaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp