Begagnat 'fynd' slår ut säkring i elskåp (ECM Elite)

MrMartini

Well-known member
Hej!

Kan hända att snålheten har bedragit vissheten, då jag köpt en begagnat ECM Premium (?) Giotto enligt nedan (halvmåne-tryckmätare):
20825921766_909b5be7f4.jpg

Har ingen vidare erfarenhet av maskin av denna storlek (hade en Elektra Microcasa a Leva under många år, men tröttnade på inkonsistensen och hastigheten) varför jag har svårt att dra några slutsatser.

Efter att ha korrigerat ett par småfel (tryckmätaren för ånga fastnar i 'uppläge', vakumslang var inte fastsatt varför den läckte som ett såll) står jag nu inför ett par värre:

1. Pumpen/kompressorn har slagit ut huvudsäkringen ett par gånger. Speciellt när den fått arbeta hårt (testade med för fint malet kaffe).
2. Ångröret avger en hel del vatten, speciellt om man vinklar 'upp' det. Upplever heller inte att trycket är lika bra som på t ex Elektran (vilket det väl borde vara?).

Tilläggas ska att jag inte haft några kvällar lediga sedan jag köpt den och inte hunnit testköra ordentligt. Igår körde jag ett par koppar med olika malning och det gick bra (ingen säkring gick).


Så frågor:
1. Någon som vet vad detta beskrivna kan vara (hur dyrt blir det)?
2. Borde inte evakueringsröret evakuera tryck om t ex kaffet är för fint malet eller skall det inte fungera så (den släpper ut residualvattnet efter vanlig bryggning så det är inte stopp).

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:

bauta

Well-known member
Min erfarenhet av en gammal Giotto var blandade. Byggkvaliten var sämre än i min Brewtus.

Vi hade problem med att jordfelsbrytaren slog av, så kan det vara med gamla apparater men det är inte bra. Lite för mkt läckström då.
Huvudströmbrytaren ska inte slå av om effekten inte överstiger vad du har uppsäkrat (P=U*I ger 2300 W med en 10 A säkring).
Stiger trycket pga fin malning ska övertrycksventilen spilla överskottet tillbaka. Annars stiger trycket tills nåt spricker.
 

MrMartini

Well-known member
tack

dock kom jag att tänka på en sak; iom att vakumslangen sprutade ut vatten i hela innanmätet på maskinen, kan det vara någon fuktrelaterad kortis möjligen (*hoppas*)? skulle förklara att det gått bra de senaste två gångerna (fukten har torkat). ska se ikväll, men trodde i min enfald att en maskin som hanterar vatten i den utsträckning dessa gör inte skulle ha något problem med detta.
 
Senast ändrad:

MrMartini

Well-known member
hej igen, testade när jag kom hem och lyckades efter ett tag (vid finare malt kaffe) utlösa jordfelsbrytaren, så tydligen läcker ström. Ska kyla ner den och öppna upp baktill.

vidare; ångaren fungerar nog inte alls till full kapacitet och ut kommer alldeles för mycket vatten!

tack för uppmuntran, bauta
 

MrMartini

Well-known member
meckat endel och kommit en bit på väg:


precis innan jordfelet triggas utlöser säkerhetsventilen på kokaren och sprutar mycket vatten åt alla håll. en hel del kommer på termostaten som är helt exponerad. kanske kortsluter den? Bild:

https://farm1.staticflickr.com/653/20888217001_7e2fe974ce_o.jpg

1. varför utlöses säkerhetsventilen (vad är detta symptom på)?
2. vad orsakar jordfelet?
3. är säkerhetsventilens utlösande orelaterat till jordfelet (det ena är en konsekvens av det andra, men har inte samma grundorsak, enl ovan teori)?
 

rannagarden

Well-known member
Prova att skärma av termostaten så att inte vatten från säkerhetsventilen kan hamna på den. Kanske termostatens stift blir jordade i maskinen pga vattnet och orsakar läckström så brytaren slår ut?

Trycket i kokaren är en annan historia tror jag.
/M
 

bauta

Well-known member
Säkerhetsventilen ska bara lösa ut som en sista utväg! Innan dess ska pressostaten stänga av kokaren. Din verkar inte fungera eller är det el boxen som är kajko.
 

MrMartini

Well-known member
voj, voj, varför kan det aldrig bara fungera?

Nåja, kontaktat Monteriva, får se vad notan hamnar på. Förmodligen minst en skjorta.

Känner ni till något annat service-/reparationsställe som är bra och 'ekonomiskt'?
 

MrMartini

Well-known member
Säkerhetsventilen ska bara lösa ut som en sista utväg! Innan dess ska pressostaten stänga av kokaren. Din verkar inte fungera eller är det el boxen som är kajko.

jag är inte så slängd med begreppen (pressostat?, el-boxen?). skulle vara underbart med en tydlig bild på innanmätet och namn på all komponenter så man kunde testa lite grejjer själv. vad är t ex den svarta plastboxen med ett vred (skruvhuvud) som går mot + åt ena hållet och - mot andra? Är det termostatinställningen?
 

bauta

Well-known member
Pressostaten är den runda, svarta dosan som sitter i änden på röret. Normalt två elkablar anslutna till den. Trycket byggs upp i kokaren, pressar på ett membran i pressostaten via röret, och en brytare slår av strömmen till kokaren tills trycket sjunker och den slår på igen.
Brukar vara runt 1,2 bar, det syns på manometern på fronten? Trycket ställs mha spårskruven på pressostaten.

Detta är en std-detalj och så länge det är samma röranslutning brukar det gå med en liknande.

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?36181-Pressostat-till-ECM-Giotto.
 

MrMartini

Well-known member
Pressostaten är den runda, svarta dosan som sitter i änden på röret. Normalt två elkablar anslutna till den. Trycket byggs upp i kokaren, pressar på ett membran i pressostaten via röret, och en brytare slår av strömmen till kokaren tills trycket sjunker och den slår på igen.
Brukar vara runt 1,2 bar, det syns på manometern på fronten? Trycket ställs mha spårskruven på pressostaten.

Detta är en std-detalj och så länge det är samma röranslutning brukar det gå med en liknande.

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?36181-Pressostat-till-ECM-Giotto.

efter lite resonerande så är det kanske så som du säger att pressostaten fallerar; den slår inte av kokaren/kompressorn.

dock är jag lite orolig för om det är fler fel, varför är t ex ångaren så 'klen'? manometerna på fronten står på "1" som jag tror den skall, men det är ju ingen garanti att det faktiskt är helt användbart tryck, det kanske stoppas någonstans.
 

bauta

Well-known member
Klassiska fel är att den inte är avkalkad samt inte rengjord i bryggruppen.
Då kan det vara stopp nånstans. Rör sig manometern över huvud taget? Den ska ju gå ner till noll mellan varven.
Sen har den sprejat vatten vatten över elektroniken så det finns ev elfel.
 

MrMartini

Well-known member
Avkalkat kan säkert behövas, även om förra ägaren påstod sig ha gjort det från och till. Har gjort rent grupphuvudet i ättika, men det såg rent ut reda tidigare (till skillnad mot varmvattenhuvudet som var rejält kalkad).

Manometern börjar på 0 och går upp till 1 bar, sedan stannar den där frånsett när jag ångar, då går den ner och kör igång kokaren för att bibehålla trycket. Tror inte den går ner till 0 när maskinen är på. Varför ska den det?

Mailade med Kaffekompaniet och de svarade snabbt (trevligt ställe låter det som). Från min beskrivning trodde de inte det var något allvarligt problem och snabbt fixat (om inget nytt fel hittas).
 

bauta

Well-known member
Det är när den är avstängd som manometern ska vara på 0 så det låter som att den fungerar men kanske pressostaten står ngt lågt. Om den nu fungerar.

Kaffecompaniet är superba på service :^)
 

MrMartini

Well-known member
ett par frågor

1.är kokaren och pumpen två helt separata system? Dvs, finns det mätare för temperatur (termostat) och tryck pressurstat som slås av och på oberoende av varnadra eller är de kopplade på något sätt?
2. Ångar man bara genom det tryck som byggt upp inne i kokaren eller hjälper pumpen till med det också?

Kom att tänka på att Elektran, som inte hade pump, hade mycket bra ångtryck, varför det även i detta fall, ECM, bara borde vara kokaren som ger ånga. Om så är fallet; borde inte ångbildningen vara en ganska okomplicerad procedur såvida inte
1. kokaren inte kokar tillräckligt varmt
2. ångtryck läcker
 

bauta

Well-known member
Jepp, två system. Såvitt jag vet ingen termostat, pressostatens inställning (1,2 bar) styr tempen ut tillsammans med att du först flushar ut övertrycket.

Kan rekommendera denna guide https://www.home-barista.com/hx-love.html

Det är trycket som driver ångan. När trycker sjunker startar värmaren. Sen när vattennivån sjunker startar pumpen.
 

MrMartini

Well-known member

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp