Loppisfynd söker matchande kvarn!

cityjazz2000

Active member
Hej på er alla,

Förra söndagen gick jag på en såkallad bakluckeloppis, och lyckades få med mig en LaPavoni Europiccola i jättefint skick för 300kr.
Har en Giotto hemma, så Pavonin är som en dröm som går i uppfyllelse i min sommarstuga där jag tidigare endast kört på pressokanna, mockabryggare eller perkolator och fått nöja mig med det.
Har dock bara en Hario Skerton-kvarn (handvevad, alltså) där och här ännu inte riktigt fått till malningen för få till en bra espresso med Pavonin (har haft den hemma med min M-203-kvarn och fått till fantastisk espresso med laPavonin, så jag vet var felet ligger).

Frågan är till er på forumet, om det är hopplöst att få till bra espressomalning med Hario Skerton?
Och om det är så, finns det någon jätteliten kvarn som ni skulle rekommendera för min sommarstuga?

Tack på förhand!
 

cizeta

Well-known member
Jag skulle också rekommendera lido 2 för sommarstugan, eller lido 3 om du vill ha den lite mer portabel. Att tänka på är att lido 2 har aggressivare malskivor som kräver mera jraft men cår snabbare att mala med. De kommer bli samma som i lido 3 när de har fått slut på lido 2 malskivor.
Jag har själv en lido 2 och tycker att skivoena efter inkörning är lagom aggresiva.
 
Senast ändrad:

cityjazz2000

Active member
Lido var ju oerhört snygg, men 175 dollar känns lite väl mycket för plånboken. (dessutom när själva kaffemaskinen landae på 300kr)
Ska ge mig ut ikväll och försöka mecka till Harion och se om jag kan få till det med den. Eller tror ni det är kört?
 

svartvest

Well-known member
Ja det beror på 300 för en levamaskin....aaaaa stort grattis!! Om den fungerar så går en beg mellan 1500- 2500kr så tar vi bort 300kr så då har du 1200- 2200 kr kvar...som du redan har tjänat in....så då är lugnt!!! Kreativt tänkande från min sida..
 

cityjazz2000

Active member
Har hittat bra malningsgrad på min Hario Skerton och får till riktigt bra espresso på Pavonin nu.
Så jag väntar in tills jag hittar en Lido 2 på bakluckeloppis...
 
Topp