Elektrisk kvarn till AeroPress

Hej!

Jag ska investera i Riktigt Kaffe och har nu läst på i detta fina forum. Jag är grymt nyfiken på AeroPress, enkelt och gott verkar det som! So far so good. Men färskhet i malningen ska ju tydligen också vara viktigt. Och jag sätter enkelhet högt upp på priolistan. Nu till frågan:

Vilken elektrisk kvarn blir min AeroPress bästa kompis?

I min drömscenario placerar jag AeroPress-bägaren direkt i kvarnen och trycker på knappen. På en tyst sekund har jag en perfekt mängd nymalet kaffe direkt bägaren. Är detta möjligt? Jag menar, AeroPressen gör ju ändå bara en kopp åt gången så det känns onödigt att mala mer kaffe än en kopp åt gången.

Vilken maskin, som gärna är liten och smidig, kan göra detta?

Tack för hjälpen!
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Välkommen till riktigt kaffe. Kvarn då finns olika varianter...billigaste Wilfa kvarn för brygg men skall du göra espresso i framtiden. Då behöver du bättre kvarn. Bara sticka in ap för kaffe det gör jag med min amfin self ks...frågan är vilken prisnivå du vill lägga dig på...jag skulle nog luta åt en kvarn med våg...wario w eller Baratza forté...
 
Tack!

Jag har kikat på Wilfa WSCG-2, den verkar ju vara en bra nöbörjarkvarn. En AeroPress passar kanske i den? Och den klarar att mala bara en kopp?

Jag tror inte jag klarar att lägga mer än några tusenlappar, max, på kvarn i nuläget...
 

svartvest

Well-known member
Då blir wilfan en bra start tills uppgraderings febern slår in...du bestämmer själv hur mycket du skall mala mellan 14-24 gr beroende på böna smak och vattenmängd.
 
Det låter bra!

Men inte får väl AeroPress-bägaren plats direkt i Wilfa WSCG-2 utan då måste jag hälla över kaffet själv?

Och: Visst behöver man inte hålla inne någon knapp på Wilfa WSCG-2, utan den maler själv efter påslagning?
 

Ampalang

Well-known member
I Wilfan väger man företrädesvis kaffet innan man stoppar det i behållaren och maler precis så mkt som man mätt upp.
Maskinen går igång när du trycker på knappen och går att ställa in i 5sekunders intervaller hur länge man vill att den ska gå (max 30sek)
Och vill du stänga av trycker du bara på knappen en gång till.

Och ja, du måste hälla över kaffet i aeropressen själv.
 

svartvest

Well-known member
Så fall är en rocky kvarn. Den har steg och går snabbat att ändra mellan olika malningsgrader. Att mala direkt ner i AP, ser jag inte som det mest centrala. I wilfan så väger du först upp kaffet till rätt mängd och sedan maler du ner i behållaren...vilket ger mindre nerskräpning vilket ens fru skull uppskatta... Behållare och vågkvarn skulle jag se som nummer 1. Lagom prisnivå...finns det...ek43 drömmar...
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp