Tips om Mahlkönig Vario Home ...

Gurkan

Member
Hej. Det var ett tag sedan sist. Nu har jag uppgraderat från Gaggia Classig o Rocky till en ECM Giotto och Mahlkönig Vario Home. Begagnade men funkar bra. Liten smidig kvarn som maler bra. Men ... Jag har svårt att hitta den bästa inställningen och malningsgraden och behöver helt klart tips om detta.
Hade en inställning som verkade bra men när jag skulle brygga så rann kaffet bra till en början men efter några sekunder var det som om det blev en öppning i filtret så det började forsa ner i koppen. Vet någon vad sådant beror på? Nu är den inställd på A 2, om man ser reglagen från vänster. Är inte helt nöjd men det rinner bättre hela vägen, om man säger.
Hoppas någon kan ge mig tips.
 

edtbjon

Well-known member
Grovt på 2 och fint på A. Det ska bli ganska finmalt. Men första frågan som kommer upp är hur jämt du får ner kaffet i portafiltret. Sedan hur du tampar det hela. Om du känner dig hyfsat säker på att pucken är hyfsat homogen, så är alltså kaffet för grovmalt och det är orsaken till att det rinner för fort.
Men när du går mot mer finmalt, så börja med att dra ner vänsterskalan till Z och sedan starta kvarnen. Med kvarnen igång kan du flytta upp högerskalan till 1. (Detta gäller alltid om du ska ändra till finare malt, alltså att kvarnen ska vara igång.)
 

Gurkan

Member
Grovt på 2 och fint på A. Det ska bli ganska finmalt. Men första frågan som kommer upp är hur jämt du får ner kaffet i portafiltret. Sedan hur du tampar det hela. Om du känner dig hyfsat säker på att pucken är hyfsat homogen, så är alltså kaffet för grovmalt och det är orsaken till att det rinner för fort.
Men när du går mot mer finmalt, så börja med att dra ner vänsterskalan till Z och sedan starta kvarnen. Med kvarnen igång kan du flytta upp högerskalan till 1. (Detta gäller alltid om du ska ändra till finare malt, alltså att kvarnen ska vara igång.)

Tack för tipsen. Beklagar den sena reaktionen. Hade missat det där med att kvarnen skall gå när man justerar. Hoppas jag inte har sabbat den.
Har dock gjort ett försök och fått det bättre faktiskt. Tömt och rengjort och börjat om, så att säga.
Medlem Bauta tipsade om justering som finns att se på Youtube som jag också funderat på men jag fick inte med någon specialnyckel för detta. Följer den verkligen med när man köper en Mahlkönig här i landet? Det sitter ju också en gummiplutt i hålet vad jag har sett. Har inte testat att kika under den ännu. Har sett att det ska finnas stålskivor som alternativ till de keramiska. Är det något som förbättrar malningen?
 

lennart

Well-known member
Det finns ett litet hål på undersidan där sätter man in en insexnyckel för att justera malskivorna.

Malskivorna i stål är avsedda för grövre malning dom fungerar troligen för espressomalning också.
Jag har köpt malskivor i stål och diverse reservdelar och verktyg från Baratza.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp