Vad kan det här vara då?

Magol

Well-known member
Nu ska ni få gissa vad det här kan vara.

Några ledtrådar:
-Leverans idag med Fedex från Kina.
-Kickstarter.

20150814_192303.jpg

Vad tror ni?

Fler bilder följer.
 

Magol

Well-known member
Kickstarter?
Hmm...
Kan det vara en sån där maskin som både rostar och mal kaffet och kanske brygger?
Konceptet där man "prenumererar" på bönor från lokala odlare?
Jag kanske bara fantiserar... :wub:
Nix pix. Det är lite enklare än så. Men det har med bryggprocessen att göra. 😊

Bilder kommer ikväll.
 

Magol

Well-known member
Ta-daa!

Duo 1.jpg
Vad kan det vara som döljer sig under locket..?

Duo 2.jpg
Duo Coffee Steeper by Fellow.

Duo 3.jpg
Yttre och inre brygghus.

Duo 4.jpg
Inre filterkorg, löstagbar. Sitter även ett fast filter i inre brygghuset.

Duo 5.jpg
Glaskaraff. Ingen plast i kontakt med kaffet.

Duo 6.jpg
Färdig att användas.

Lanserades på Kickstarter i dec 2013. Roligt att de lyckades förverkliga sin idé. Flertalet kafferelatderade Kickstarter kampanjer har ju gått i stöpet.
Men eftersom den här inte innehöll någon elektronik, så kändes det som att det fanns en ganska god chans att det faktiskt skulle bli av.

Har bara testat den snabbt med en bryggning idag. Men här är lite tankar om produkten.
Filtren går att öppna och stänga, så man kan låta kaffet dra så länge man vill innan det rinner ned i glaskaraffen.
Man behöver dock brygga med minst 3dl vatten för att vattnet ska nå upp till kaffet i filterkorgen.
Det verkar som att filtren inte är lika finmaskiga som t.ex. S-filter till Aeropressen, så man får nog mala lite grövre.
Passar bäst om man brygger för åtminstone 2 pers, eller med mer än 3dl vatten.

Svarar gärna på fler frågor för den som är nyfiken på den här bryggaren.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Nu har jag inte varit så aktiv här de sista åren. Men cold brew vad är det? Iskaffe utan uppvärmning? Får man verkligen ut några trevliga smaker utan upphettning?

Blev du nöjd med din leksak Magol?
 

svartvest

Well-known member
Jajamen började med det förra sommaren på förra årets kaffefestival hade J&N kallbryggt i tapp. Kallbryggt har haft ett stort genomslag på social medier denna sommar. Det finns många sätt pour over, droptorn, burkbryggning. Jag har skrivit om hur jag gör i en annan tråd.
 

Magol

Well-known member
Nu har jag inte varit så aktiv här de sista åren. Men cold brew vad är det? Iskaffe utan uppvärmning? Får man verkligen ut några trevliga smaker utan upphettning?

Blev du nöjd med din leksak Magol?
Nu är jag själv inte så inne på cold brew spåret. Jag föredrar mitt kaffe varmt.

Med det sagt så är jag rätt så nöjd med kaffebryggaren. Men jag tycker nog inte att den är bättre än andra alternativ, t.ex. Chemex eller Hario med ett Able Kone metallfilter.

Jag gillar att kaffet får dra en stund i vattnet, allt rinner inte igenom på en gång. Men en nackdel är att den är lite osmidig att servera ur. Det hade varit bättre med ett riktigt handtag att hålla i.
 
Senast ändrad:

Magol

Well-known member
Vad tycker du om den efter 2 månade?
Jomen, den tar sig. Kaffet blir riktigt bra. Det kunde vara lite mindre sediment i koppen, men det problemet får man egentligen bara när man häller upp det sista ur kannan. Jag får i 6,5dl vatten, så den brygger en skaplig volym kaffe.

Nu har de precis släppt en uppdaterad version med ett annat filter. Det vore kul att jämföra dem.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp