Akutkaffe?

Någon som har erfarenheter av att göra "akutkaffe" alltså att göra godaste möjliga kaffe då inte maskiner och prylar finns?
Jag fick tips av en polack om ett väldigt enkelt sätt att få ett anständigt kaffe när nöden är som störst.
Hoppas jag kommer ihåg rätt:

1. Tag en porslinsmugg modell halvstor, dosera malet kaffe efter smak och sort som finns att tillgå.
2. Häll över kokhett vatten... rör om lätt
3. Lägg på ett lock (tallrik) och låt stå stilla några minuter - utan omrörning
4. Locket av. Njut av hyfsat kaffe om allt gick vägen!
 

edtbjon

Well-known member
Ja, det där med malningsgraden har ju mest med att göra hur länge du kan tänka dig att vänta. Dessutom förändras smaken efter hand som kaffet får stå och dra. Kokmalet är ganska grovt malet, så det tar ett tag innan det sjunker. Men det är också viktigt att det inte är för hårt rostat då, för det kan bli otroligt beskt efter ett tag. En finare malning kan funka utmärkt då den sjunker lite snabbare, men den blir vedervärdig om den får stå för länge. Dessutom är det ju rent praktiskt lättare att sila ut (läs: "spotta ut") några grova korn som ligger och flyter än finmalet kaffe.
 

Jerring

Member
Själv när jag är utomlands och reser runt mycket brukar jag köpa ett paket med färdigmalet bryggkaffe där det går att få tag på, hälla direkt i koppen och sedan hälla varmt vatten ifrån en vattenkokare i koppen, Vattenkokare brukar finnas på dom flesta hotellen osv, blir ju en hinna på ytan men den är det bara att ta bort med en sked eller dricka upp :)
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
det fanns ju sånna där färdigpackade engångs kaffekiltersaker för mugg ett tag,
kanske finns nu med, men mins inte namnet och hittar inte..
annars är det helt klart bästa kriskaffet.

sen kan du ju alltid finmala och packa på tepåse eller liknande med,
brukar funka bra. :)
 
det fanns ju sånna där färdigpackade engångs kaffekiltersaker för mugg ett tag,
kanske finns nu med, men mins inte namnet och hittar inte..
annars är det helt klart bästa kriskaffet.

sen kan du ju alltid finmala och packa på tepåse eller liknande med,
brukar funka bra. :)
Hade en sån flashback när jag smuttade på min senaste kopp espressomalet..
Fantiserade om en utflykt i det vilda...
koka vatten över en öppen eld
och "råka" ha med sig en tättslutande burk med färdigmalda portioner :dry:
 

bauta

Well-known member
Nescafe espresso som är ett fint pulver är det enda frystorkade som är gott. Funkar bra i skogen/kajaken om inte aeropress'en är med
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp