Nygammal kaffekvarn

Såja, nu är jag nybliven ägare till en begagnad kaffekvarn modell Cunill Michigan 990 W. :nej "bara" 680W: Stor och stabil kan man väl kalla den. Någon som har lite funderingar kring detta?
Tillverkad 2005 av vad man kan utläsa på maskinen.
2015-08-09 10.32.48.jpg
Det är min första kaffekvarn nånsin och jag ville ha något skottsäkert med en gång istället för de små skrikande hemmakvarnarna man sett som folk använder. Har gjort lite lösa test "från höften" utan att snöa in för mycket på detaljer men inser att det krävs lite tester och träning för att få ordning på kaffet. Har testat bryggmalet med den inställningen som "förre ägaren" hade och testade alldeles nyss en kopp espresso med egenpåhittad inställning på snuskigt finmalet, så att stålen nästan tar i varann :nowink:
Resultat blev faktiskt mycket bättre än vad jag kunde tänka mig. Hur vet man som novis om solen är "utnötta" eller lite slöa? Ska de vara vassa som rakblad? Hur märker man "slöheten" - blir kaffet äckligt eller tar det bara längre att mala?
"Lilla kvarnen"
2015-08-07 21.20.09_resized.jpg
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Är kaffe som kommer ut ojämnt i storlek är det ett tecken på att skivorna behövs bytas. Även att malningen tar längre tid soelar mer roll för ett café än för oss vanliga dödliga..rengör den regelbundet och snart kommer lusten att uppgradera espressomaskinen...
 
Är kaffe som kommer ut ojämnt i storlek är det ett tecken på att skivorna behövs bytas. Även att malningen tar längre tid soelar mer roll för ett café än för oss vanliga dödliga..rengör den regelbundet och snart kommer lusten att uppgradera espressomaskinen...
Gjorde en rengöring innan jag satte igång eftersom det luktade lite dött om maskinen. Espressomalningen var ju det ultimata testet - perfekt finmalet med jämn struktur. Det är ju ett gott tecken! Ska utveckla mina tester med lite roligare bönor. I detta första testet hade jag Löfbergs "Kharisma" bönor. Visst, självklart skulle man behöva en riktig bryggare... svårt att hitta "gratis" som kvarnen jag fick tag på :p
 
Nu har jag testat lite och vilken skillnad det gör att kunna påverka malningen själv! Nu uppstår plötsligt crema som genom magi utan att ha ändrat på något annat än malningsgraden. Nu börjar det likna något. Nästa steg är kanske någon annan böna och trixa med malningen lite till.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp