Köpråd, Vibiemme HX eller DB?

Cykelmartin

Well-known member
Jag skulle behöva er samlade expertis och erfarenhet angående nyinköp av espressomaskin.
Just nu står Vibiemme Domobar överst på listan över tänkbara kandidater men jag kan inte riktigt bestämma om jag ska ha en HX eller en DB.
Vad anser ni är fördelar respektive nackdelar med de båda?

Ska tilläggas att jag bor i Skottland så tänker köpa från någon försäljare här, coffeeomega.co.uk har bra sortiment och rätt schyssta priser.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få
 

Wilderwein

Well-known member
Jag skulle satsa på en DB. Nu när man vant sig vid det är det otroligt skönt att veta att temperaturen är ganska nära börvärdet efter en liten flush.
 

jonasteacher

Active member
Jag tycker mycket talar för vibrationspump, givetvis lägre pris, billigare underhåll och mer beprövad konstruktion, men återförsäljaren Charlie på JetBlack Espresso skulle välja vibrapump för att de bygger upp trycket långsammare vilket ger bättre espressoshots. Se diskussionen på australiska CoffeeSnobs.
http://coffeesnobs.com.au/showthread.php?t=41431
 

TheDude

Well-known member
Jepp, vibrationspumpar har lägre pris, om de är billigare i underhåll låter jag vara osagt. Min känsla är att de går sönder mycket mer ofta är en rotationspump. Att vibrationspumpar är en mer beprövad konstruktion ställer jag mig frågande till (varför?).
Som du säger så bygger en vibrationspump upp trycket långsammare, men behövs det? Vibiemme har väl en äkta E61 grupp som då har progressiv preinfusion? Jag klipper texten från en annan tråd i forumet:
Preinfusion: Progressiva. Här fyller man en fjäderbelastad kammare med vatten och det betyder att trycket som träffar pucken ökar efterhand som kammaren fylls och fjädern komprimeras. Detta är den typ som äkta E61 har.
Således kommer du även med en E61 grupp och rotationspump få ett långsamt ökande tryck.
 

jonasteacher

Active member
Mitt intryck är att DB för konsumentmarknaden inte alls varit lika stort och därmed beprövat som hx, men jag har inga siffror på det. Trycket byggs med andra ord upp lika i en E61, oavsett pumptyp, bra. Varför anses det vara klart fördelaktigare med rotation om man har fast anslutning (och annars ev inte)?
 

bauta

Well-known member
Min erfarenhet från hydraulikbranschen är att en rotationspump initialt suger sämre, kanske därför?
 

Cykelmartin

Well-known member
Tack för tips och synpunkter!

En till fråga med risk för att låta okunnig, kan man kalka av dubbelkokaren själv? Är det samma förfarande som på en HX?

Om det nu inte blir en Vibiemme tycker jag att Sage Dual Boiler verkar intressant, vad säger ni andra?
 

SoddaM

Active member
Det går jättebra att kalka av på egen hand så länge du har hetvattenkran. Det har ju de flesta, utom förstås Dalla Corte Mini, den är det bökigare att tömma ångkokaren på.
 

Large

Well-known member
Sagen ser ju trevlig ut på många sätt men jag blir alltid lite fundersam när jag ser en ny maskin bestående av, till synes, en hel del icke standardkomponenter. Att köpa en bra espressomaskin rör ju sig trots allt om en hel del pengar, en investering som man vill skall räcka bra mycket längre än när alla garantier gått ut. Även kvalitetsdelar slits naturligt i en sådan extrem miljö som det innebär att sitta inuti en espressomaskin. Då gäller det att sådana finns att köpa för en rimlig peng, 10-20 år efter det att maskinen slutat tillverkas.
Det finns därför en poäng att köpa maskiner av välrenomerade tillverkare och dessutom modeller som sålts i en viss volym eller i mycket hög grad består av komponenter som återfinns i många olika maskiner.
Sagem-maskinen kan mycket väl vara ett solitt kvalitetsbygge bestående av lättillgängliga komponenter, om detta vet jag inget, men risken är naturligtvis att detta inte är fallet med tanke på utformning, höggradig elektrisk integration och iaf för mig det relativt okända namnet Sagem.

Med tanke på det ovanstående så skulle jag, av de två maskinerna, hellre satsat på Brewtusen. Brewtusen har genom åren haft sina problem men den har ständigt förbättrats och utvecklats så nu är det mycket maskin för pengarna. Den har sålts i många exemplar och innehåller en hel del standardkomponenter. Ett säkert kort mao.
 

Vekktah

Member
hej!

Har innan sommaren införskaffat brewtus IV (dubbekokare) och är mkt nöjd. Lika kul varje dag. Har blivit rekommenderad att inte köpa vibimme i två butiken i sthlm. På det ena menades att dubbelkokaren var sämre än värmeväxklaren och i den andra butiken att maskinen i sin helhet inte var prisvärd. Jag tittade på den eftersom den var liten och smidig. Jag är hyfsat ny och har inte mkt att jämföra med än att jag och alla jag hittills bjudit på kaffe här har varit mycket nöjda.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp