Brist på konkurrens från Svenska ÅF, eller varför är prissättningen så ojämn?

Thomas

Well-known member
Lyckades hamna off topic i en tråd om inköp av kvarn, fortsätter här i stället.

Funderar på hur det egentligen ser ut med våra Svenska handlare inom Kaffe/maskiner/kvarnar/tillbehör etc.
Hur har branschen utvecklats på senare år? Hur ser det ut med konkurrensen

Jag tillhör dem som inte alltid är så vansinnigt imponerad av våra Svenska handlare. Visst vill jag handla Svenskt, men när utbud, pris och tyvärr ofta även servicenivån är bättre från utländska handlare, ja då blir det beställningar från Tyskland eller Frankrike varvat med mindre inköp från Svenska handlare.

Ett exempel på något som verkar variera mycket är rengöringsprodukter , en snabb check vad Puly Grind kvarnrengöring i 10-pack kostar i Sverige så hittar jag priser allt ifrån 99 kr för 10 påsar, till 180 kr för samma förpackning med samma påsar. I utlandet verkar prisnivån vara jämnare.

Varför denna skillnad? Det är exakt samma produkt det handlar om.

Jag har nyligen handlat från Franska jätten Maxicoffee, bland annat deras eget "houseblend" av kaffe "Lionel Lugat" och är mycket imponerad över den kvalitet de erbjuder. Två beställningar har jag hunnit med, och olika sorters bönor, samtliga kostar runt 50-lappen för en påse om 250 gram, rostade för mindre än tre veckor sedan. Smakmässigt i nivå med det bästa som Svenska rosterier erbjuder - och då tar man 70-90-100 kr för en påse..

Vad tycker ni andra om den Svenska kaffebranschen; hur har den utvecklats på senare tid och hur ser ni på konkurrensen från utlandet när det gäller köp av maskiner, tillbehör och för all del även kaffe?
 

henrik82

Well-known member
Utvecklingen ska jag inte nämna något om men om man ser på priset så är ju förklaringen väldigt enkel om vi tar Paris som exempel så bor där ca 12k människor som är ca 2k mer människor än i hela Sverige, totalt i Frankrike bor det 6 gånger fler människor än i Sverige och detta öka konsumtionen av maskiner reservdelar m.m. och det i sin tur minskar oftast priset.
 

Thomas

Well-known member
Jag kollar på en Baratza Forté. 3000 billigare i Danmark... http://www.rigtigkaffe.se/sv/espressokvarnar/6845-baratza-forte-ap-espressokvarn.html Inkl frakt!

Dålig konkurrens - ja! Men också en liten marknad!

Visst är Sverige relativt liten marknad, men vi dricker mycket kaffe, och vi är mycket köpstarka om vi jämför med många andra Europeiska länder. Du jämför med Danmark, vilket väl knappast är en större marknad? Ändå är priserna ofta lägre där.

Det som slår mig är att vissa märken i Sverige (där det finns en generalagent), där är priserna mycket homogena. Små skillnader. Tar företagen in grejerna själva; har egen agentur, jag då blir prispressen en helt annan.

Som i så många andra branscher...
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp