Alex Duetto felkod

BloodyMezzo

Well-known member
Shit... Fick felmeddelande A2 på min pid i morse (kortslutning tempsensor bryggkokare). I mitt omtöcknade tillstånd tyckte jag att det också stod 148, vilket ju inte stämmer med någon önskad temp. Slog av och väntade fem minuter. Slog på och nu står det A2 och sen den förväntade temperaturen på ångkokaren som varit avstängd.

Har någon annan fått samma fel tidigare? Måste sensorn bytas eller kan det räcka att göra ren den eller kalka av den.

Maskinen köpt för 4,5 år sen från Stoll Espresso så jag bör ha några månader kvar av den förlängda garantin jag köpte. Kalkade av bryggkokaren för en månad sedan.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Fick det här svaret från Marko på Stoll Espresso. Kanske kan hjälpa någon annan med samma problem. Vad jag förstår är det identiska temp-sensorer i de båda kokarna. Det enda jag oroar mig för är att ångkokaren inte ska bli tät nog när jag skruvar tillbaka sensorn. Jag trodde de där kopparbrickrna varit engångs?

"Hi Björn,

yes, we can try to arrange it with warranty program.

In first step, you have to change the temperature sensor, sometimes the PID is also defect.


If you like, you can change the sensor's of the boiler's (but switch also the connector's), than you can use the espresso boiler.

If the PID works well, you must get than an A4 failure. Than switch of the hot water boiler by switch. * *


You want to try this? Than we know about the PID.

Please send me a respond than I can send you the part('s)"
 

BloodyMezzo

Well-known member
Har försökt att få loss tempsensorerna med en hjulmutternyckel som följde med min Volkswagen. Den var perfekt för ändamålet för att den var formgjuten och ihålig vilket gjorde att kabeln fick plats inuti verktyget. Men jag kunde inte rubba någon av dem. Vågar inte ta i mer. Är det nån som vet om skiten har omvända gängor eller nåt? Annars tror jag det kan röra sig om massor av loctite och att det behövs en mutterknackare eller nåt.

Vad som också oroar mig är att maskinen verkar ha överhettat under timmarna den stod med trasig sensor. När jag testar att dra på maskinen så slutar den inte värma utan till slut kommer det ut ånga ur bryggruppen när jag drar i spaken. När jag då spolade ut vatten var det nånting vitaktigt i det. Vad kan det vara? Funderade först på om det kunde vara nån del sol inte tål värmen eller trycket? Provade nu med maskinen kall. Då verkar det rinna klart.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag är igång igen med bryggkonaren efter att jag lyckades knacka loss sensorerna genom att slå på hjulmutternyckeln. Så har nu bytt plats på sensorerna och har en fungerande bryggkokare åtminstone. Tänkte att jag skriver här ifall någon annan råkar ut för samma elände.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp