Alingsås kafferosteri

svartvest

Well-known member
Det bubblar upp nya rosterier vilket är fantastiskt. Ju mer små lokala rosterier desto bättre kaffe lokalt. Jag köpte två påsar från Alingsås kafferosteri vilket är ett litet rosterier som har kommit igång i tysthet. Ja det är roligt, dock känner jag lite tveksam...Att skriva specialkaffe och ha en text på hemsidan kring detta ämne men på paket skriver man 100% arabica. Om ursprung är viktigt skriv det då...

Företaget verkar mer intresserad av att sätta etiketter på kaffepåsar än själva kaffet...är det olika kaffen i påsarna??? På hemsidan så är det bara ett kaffe från en kaffeproducent...

Kaffet som jag köpte gersken var väl inte höjdare ett brukskaffe men långt under 80 poäng.

Jag tror det finns en förbättring potential för rosterier i Alingsås.
 

Ampalang

Well-known member
När jag smakade på deras kaffe på WOC upplevde jag detsamma, fick förklarat för mig att de provat specialkaffevärlden men att det var för svårt att sälja det då man var tvungen att utbilda/ha utbildade kunder (om vad specialkaffe handlar om alltså). De kommer inrikta sig på bättre Svensonkaffe då det är enklare att sälja var det jag fick med mig som svar.
Om jag får tycka lite så anser jag dem ta onödiga genvägar men det är min högst personliga åsikt.

EDIT: Och just det ja, dem koppar inte heller sitt kaffe när de provsmakar...
 
Senast ändrad:

edtbjon

Well-known member
Tja, vad säger man. Jag rostar själv och många av de som provar mitt kaffe tycker det är jättegott. Jag försöker inte vara ekonomisk med halvbra kvalité utan ser till att försöka ta fram det bästa som går. Skulle jag själv ge mig in i rosteribranchen tror jag nog att jag skulle ha som mål att rosta det bästa kaffet kunden någonsin druckit, men det är jag det. Det är väl bästa sättet att få kunder intresserade av specialkaffe, bjud på/servera/sälj supergott kaffe.
Sedan finns det ändå många som visst tycker att specialkaffe är godare, men ändå fortsätter med Gevalia, då det är enklare i den vanliga kaffebryggaren. De når man ändå inte så det är ingen idé att försöka limma med mörkrostat. Typ att jag tycker om lagrad ost och betalar för den, men hushållsost säljer ändå bäst... (för att den är billigare och dessutom inte smular).
Tittar man på bilderna på hemsidan verkar det stå en Diedrich där, så har han ju åtminstone en bra maskin. Några pallar eller en container kaffe från Honduras, så är det bara att köra eller??? Men som ni båda ovan påpekar så är väl affärsmodellen lite tveksam... eller så kan han inte hantverket så bra kanske...
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Det som stör mig är att kalla det för specialkaffe. Bara för det är ett microrosteri så är det inte specialkaffe. Kalla det microrosteri men berätta att det är bra men billigt kaffe under 80 poäng.
 
Topp