Quickmill Vetrano slår ut jordfelsbrytaren ibland

goldfish

Active member
Jag har en Quickmill Vetrano som jag förnärvarande inte har direktansluten till vatten. Efter vår flytt har jag istället stoppat ner slangen ner i en vattendunk (även om det är inte optimalt och rotorpumpen får jobba lite extra). Ibland när jag packat lite för hårt och trycket ökar i maskinen så slår jordfelsbrytaren till.

Har ni några teorier om varför det sker? Jag funderar på om det är så att det blir maskinen på något sätt drar för mycket ström eller liknande och det är anledningen till att den slår till? Jag hade ju tänkt att ansluta maskinen direkt till vatten, men vill veta om det ev. är något fel på maskinen innan jag kopplar in den.

Tacksam för tips.
 

TheDude

Well-known member
Ä
Har ni några teorier om varför det sker? Jag funderar på om det är så att det blir maskinen på något sätt drar för mycket ström eller liknande och det är anledningen till att den slår till?.

Drar maskinen för mycket ström så borde inte jordfelsbrytaren lösa ut. Det är inte automatsäkringar?
 

goldfish

Active member
Nu har jag testat att backflusha. Nej, det blir inte samma sak när jag backflushar. Nu har inte jordfelsbrytaren slagit till. Inte heller när jag packat hårt. Funderar på om det kanske är något läck i maskinen som inträffar (ibland) då det kanske börjar droppa pga övertryck och därmed blir det någon kortslutning i maskinen. Får nog ta och öppna och kolla i maskinen.

Andra förslag?

Blir det samma när du backflushar?
Vilket det borde bli om det är det som spökar...
 

Davil

Well-known member
Jag har en Quickmill Vetrano som jag förnärvarande inte har direktansluten till vatten. Efter vår flytt har jag istället stoppat ner slangen ner i en vattendunk (även om det är inte optimalt och rotorpumpen får jobba lite extra). Ibland när jag packat lite för hårt och trycket ökar i maskinen så slår jordfelsbrytaren till.

Har ni några teorier om varför det sker? Jag funderar på om det är så att det blir maskinen på något sätt drar för mycket ström eller liknande och det är anledningen till att den slår till? Jag hade ju tänkt att ansluta maskinen direkt till vatten, men vill veta om det ev. är något fel på maskinen innan jag kopplar in den.

Tacksam för tips.

Om det är jordfelsbrytare som löser ut så är det en total läckström mot jord som har överstigit 30mA.
Det behöver inte enbart vara espressomaskinen som är den enda boven till detta. Du kanske redan har lite läckströmmar från tex vitvaror och har 20 mA i läckströmmar och sedan läcker espressomaskinen ut 10mA som gör att det totala jordfelet överstiger jordfelsbrytarens gränsvärde.
 

goldfish

Active member
Tack för ditt svar Davil! Jag har märkt ett par saker här i huset:

1) Jag verkar ha läckström i mikron eller ugnen eftersom det känns är man tar i chassit på båda dessa i köket.
2) Något som är mer skumt är att jag kan ibland känna svag ström i dusch-blandaren.

Så du kan definitivt ha rätt. Men frågan är, vad kan jag göra åt saken? (du verkar ha lite koll på el...). Är det att ta hit en elektriker som ser över all el som gäller?

Om det är jordfelsbrytare som löser ut så är det en total läckström mot jord som har överstigit 30mA.
Det behöver inte enbart vara espressomaskinen som är den enda boven till detta. Du kanske redan har lite läckströmmar från tex vitvaror och har 20 mA i läckströmmar och sedan läcker espressomaskinen ut 10mA som gör att det totala jordfelet överstiger jordfelsbrytarens gränsvärde.
 

goldfish

Active member
Självklart ta hem en elektriker, men innan taxametern tickar på kanske man kan få några tips på vägen och vad man kan kolla själv. :)
 

TheDude

Well-known member
Tack för ditt svar Davil! Jag har märkt ett par saker här i huset:

1) Jag verkar ha läckström i mikron eller ugnen eftersom det känns är man tar i chassit på båda dessa i köket.
2) Något som är mer skumt är att jag kan ibland känna svag ström i dusch-blandaren.

Så du kan definitivt ha rätt. Men frågan är, vad kan jag göra åt saken? (du verkar ha lite koll på el...). Är det att ta hit en elektriker som ser över all el som gäller?
En läckström på straxt under 30 mA är så svag att man omöjligt kan känna den.
 

Davil

Well-known member
Tack för ditt svar Davil! Jag har märkt ett par saker här i huset:

1) Jag verkar ha läckström i mikron eller ugnen eftersom det känns är man tar i chassit på båda dessa i köket.
2) Något som är mer skumt är att jag kan ibland känna svag ström i dusch-blandaren.

Så du kan definitivt ha rätt. Men frågan är, vad kan jag göra åt saken? (du verkar ha lite koll på el...). Är det att ta hit en elektriker som ser över all el som gäller?

Jag måste tyvärr komma med det tråkiga svaret som tidigare nämnts.
Anlita en elektriker. Oftast går det snabbt att hitta felet, men det borde du tycka är oväsentligt. Det kan faktiskt vara allvarligt fel, eller början på ett allvarligt.

Kanske känner du en erfaren elektriker som du kan muta med gentjänster? :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp