Just köpt en Brasilia Portofino 2 gr.

Goxx

Member
Just köpt en Brasilia Portofino 2 gr för 1800 kr. Den ska enligt säljaren vara i funktion, men i behov av service. Lämnade in den nu direkt till Coffeema i Göteborg, vilka gjorde senaste servicen för ca två år sedan. Blir spännande att se om det var ett bra köp eller ej...

Ett par frågor:
- Någon som vet hur man kan få tag på en manual?
- Kan dra fram två faser, men det innebär en del jobb. Har läst att den ska gå att koppla in på en fas med reducerad effekt. Borde inte vara något problem för mitt hemmabruk. Erfarenheter av det någon?
- Vatten drar jag fram med flexslang, så det är inga problem, men avlopp blir lite jobbigare. Tänker mig att dra ner en slang i en liten plastdunk. Tankar kring det?

Så efter semestern blir det antagligen dags att säga hejdå till min kära Expobar Brewtus II...
 

Ampalang

Well-known member
Jag körde med dunk för avloppet i början men när ändå rörmokarn var här för ny dragning av vatten så passade han på att ordna ett riktigt avlopp för mig.
Dunk fungerar finfint men riktigt avlopp är smidigare.
 

Thomas

Well-known member
Hur gick det med servicen?

Intressant att få veta vad det blev till slut; äldre maskiner som körts kommersiellt kan ju vara ett osäkert kort.
 

Goxx

Member
Ja, det blev ju dyrare än jag hoppats naturligtvis... Bla var dubbelmanometern kass och den var dyyyyr :-( Kör den nu med båda värmarna på en fas och det funkar utan att säkringen går. Kaffet blir gott och det är bekvämt med fast anslutning mm... MEN jag har en fundering på om jag har ett annat fel på maskinen. När den inte används sjunker trycket i kokaren (5 liter) från 1,2 bar (stopp värmare) till 0,9 (start värmare) på bara 1 min 25 sek. Sedan slår värmarna till och höjer trycket till 1,2 bar på 25 sek. Kan inte höra eller se något läckage. Hur mycket går normalt värmarna på maskiner av denna storlek? Pressostaten klickar dessutom ganska ljudligt så det irriterar en del.
 

TheDude

Well-known member
Jag har också en Brasilia Portofino 2 gr och jag känner igen det du beskriver. Jag tror dock att min pressostat står inställd på att slå ifrån på ett högre värde än 1,2 bar (kanske någonstans 1,3 - 1,4). Just nu är inte maskinen på, så jag kan inte kolla, men jag ska försöka komma ihåg att slå på den senare ikväll och kolla vilket tryck den slår ifrån på och hur lång tid värmecykeln tar.
 

Large

Well-known member
En kokare på fem liter har ju en del yta där värme läcker ut via konvektion. Många moderna espressomaskiner har isolerat kokaren för att spara energi och det kan vara idé att undersöka närmare. Pressostater är högljudda och även här är de ersatta med PID-styrning och elektronik för ökad ljudkomfort och tillförlitlighet i moderna maskiner.
 

TheDude

Well-known member
Som jag skrev ovan så är min Brasilia Portofino ställd lite annorlunda än din. Den verkar slå på värmeelementet vid ca 1.0 bar och på ca 40 sekunder så kommer den upp till ca 1.3 bar då den slår ifrån värmeelementet. Sedan sjunker trycket i kokaren sakta och efter ca 5-6 min så börjar den om. Maskinen har stått på minst en timme innan jag kollade detta så den är rakt igenom varm och go. Själv så störs jag inte av pressostaten klickar så mig gör det inte så mycket.

Det är ju lite märkligt att din maskin sjunker från 1.2 till 0.9 på ca 1 min 25 sek, medan min sjunker från 1.3 till 1.0 på 5-6 min.
 
Senast ändrad:

Goxx

Member
Som jag skrev ovan så är min Brasilia Portofino ställd lite annorlunda än din. Den verkar slå på värmeelementet vid ca 1.0 bar och på ca 40 sekunder så kommer den upp till ca 1.3 bar då den slår ifrån värmeelementet. Sedan sjunker trycket i kokaren sakta och efter ca 5-6 min så börjar den om. Maskinen har stått på minst en timme innan jag kollade detta så den är rakt igenom varm och go. Själv så störs jag inte av pressostaten klickar så mig gör det inte så mycket.

Det är ju lite märkligt att din maskin sjunker från 1.2 till 0.9 på ca 1 min 25 sek, medan min sjunker från 1.3 till 1.0 på 5-6 min.

Tack så mycket för info!!
Nu när maskinen är stängd, dvs monterade gavlar mm tar det ganska exakt två minuter. Lite bättre, men inte bra...
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp